Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.11.1
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mein Körper und seine Sinne/Moje ciało i jego zmysły
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania części ciała i zmysłów człowieka.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje zmysły, którymi posługuje się człowiek;
analizuje funkcje zmysłów w organiźmie człowieka;
ocenia, który ze zmysłów jest szczególnie ważny.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, ponieważ rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
Strategie pamięciowe:
korzystanie z dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
Strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych – używanie wskazówek językowych – znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego lub obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych, np. mowa ciała, wiedza ogólna;
Metody i formy pracy:
podająca: opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, wykład informacyjny w formie animacji 3D;
aktywizująca: burza mózgów, wspólne czytanie, Partner Check;
kognitywna: udzielanie objaśnień;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
flipchart z konturami człowieka,
kartki z zadaniami do tekstu źródłowego,
tarcza ze skalą od 1 do 6,
wydrukowany tekst źródłowy i pocięty na fragmenty,
kartki z pytaniami do e‑materiału,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja 3D),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” – ciekawostek na temat zmysłów, którymi jest obdarzony człowiek. Nauczyciel mówi, który zmysł jest dla niego najważniejszy, a następnie pyta o to uczniów na forum klasy: Welcher Sinn ist für dich am wichtigsten? Uczniowie udzielają kolejno odpowiedzi.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu – nazw zmysłów i odpowiadających im części ciała.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do analizy tekst z części Przeczytaj jest podzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Uczniowie czytają fragmenty oraz układają je wspólnie w odpowiedniej kolejności.
Następnie każdy z uczniów losuje jedno z trzech zadań: a) przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat tekstu b) zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe wyrazy/fragmenty tekstu, c) streść uczniom przeczytany fragment. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby każdy uczeń z grupy wykonywał inne zadanie. W ten sposób uczniowie razem pracują nad słownictwem oraz sprawdzają poziom zrozumienia treści tekstu i przygotowują się do wykonania ćwiczeń w części Przeczytaj (Übung 1‑3). Uczniowie wykonują je indywidualnie. Wątpliwości mogą omówić w grupie lub skorzystać z pomocy nauczyciela.
Następnie nauczyciel pokazuje na tablicy flipchart kontury człowieka. Zadaniem uczniów jest nazwanie odpowiednich części ciała i podpisanie ich. Uczniowie mogą rozszerzyć opis o przymiotniki i czasowniki, które służą opisaniu danych części ciała lub zmysłów. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują swoje propozycje na planszy flipchart. W ten sposób uczniowie przygotowują się do obejrzenia animacji 3D Der menschliche Körper.
Uczniowie zapoznają się z animacją 3D, a następnie w parach sprawdzają stopień zrozumienia jej treści, wykonując Übung 1‑3 w części Animacja 3D. Uczniowie utrwalają słownictwo związane z częściami ciała i zmysłami. Warto, aby pracując w parach uczniowie naprzemiennie rozwiązywali polecenia do multimedium, wyjaśniając partnerowi swój tok rozumowania. W kolejnym kroku dwie pary porównują swoje rozwiązania. Na koniec uczniowie dokonują refleksji nad pracą w parze. Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel powinien zapoznać uczniów z zasadami rozwiązywania ćwiczeń w parach. Zasada naczelna: myślę, wyjaśniam i szukam ewentualnego błędu samodzielnie.
Elementem lekcji może być także ćwiczenie, w trakcie którego uczniowie próbują zjeść coś z zatkanym nosem (sciskając płatki nosa palcami), dotykają czegoś, mając na ręce rekawiczkę. Następnie uczniowie opisują, jak czuli się, jedząc i nie czując zapachu potrawy/posiłku, czy wpłynęło to na smak. Jak czuli się, trzymając coś w ręce i nie czując tej rzeczy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa losuje nazwę jednego zmysłu, opisuje go i prezentuje swój opis na forum klasy. Po prezentacji opisów zmysłów uczniowie każdej grupy losują przygotowane przez nauczyciela pytania do e‑materiału. Grupy udzielają odpowiedzi, zdobywając za nie punkty.
Przed wyjściem uczniów z klasy nauczyciel rysuje lub zawiesza tarczę ze skalą od 1 do 6. Uczniowie zaznaczają, według własnej samooceny, ile zapamiętali z dzisiejszej lekcji, gdzie 1 to prawie nic, a 6 bardzo dużo.
Praca domowa
Uczniowie formułują wypowiedź pisemną na temat: Sinnesorgane als Fenster zur Welt? lub odpowiadają pisemnie w 5‑6 zdaniach na pytania dotyczące postrzegania świata. Wykonują Aufgabe 7 lub Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 3D
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują fiszki ze słownictwem dotyczącym organów i części ciała.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą. Uczniowie w grupach przygotowują mapy pojęć do wszystkich 5 zmysłów. Mapy zostają zawieszone w sali lekcyjnej. Uczniowie mogą wykorzystać elementy myślenia wizualnego. Transkrypcja treści animacji może posłużyć jako podstawa do ćwiczenia ortografii, np. jako tekst dyktanda z lukami do uzupełniania. Uczniowie mogą także wcielić się w rolę nauczyciela przyrody w niemieckiej szkole i na podstawie obrazów z animacji omówić budowę ciała człowieka.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie w grupach przygotowują quiz w formie online do tematu, udostępniają innym grupom link za pomocą kodu qr.