Numer e‑materiału: 3.1.11.1

Imię i nazwisko autora: Beata Mamica

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Mein Körper und seine Sinne/Moje ciało i jego zmysły

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania części ciała i zmysłów człowieka.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
7) wyraża i opisuje uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje zmysły, którymi posługuje się człowiek;

  • analizuje funkcje zmysłów w organiźmie człowieka;

  • ocenia, który ze zmysłów jest szczególnie ważny.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, ponieważ rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną;

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

Strategie pamięciowe:

  • korzystanie z dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;

Strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych – używanie wskazówek językowych – znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego lub obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych, np. mowa ciała, wiedza ogólna;

Metody i formy pracy:

  • podająca: opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, wykład informacyjny w formie animacji 3D;

  • aktywizująca: burza mózgów, wspólne czytanie, Partner Check;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • flipchart z konturami człowieka,

  • kartki z zadaniami do tekstu źródłowego,

  • tarcza ze skalą od 1 do 6,

  • wydrukowany tekst źródłowy i pocięty na fragmenty,

  • kartki z pytaniami do e‑materiału,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja 3D),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

PRZEBIEG LEKCJI:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” – ciekawostek na temat zmysłów, którymi jest obdarzony człowiek. Nauczyciel mówi, który zmysł jest dla niego najważniejszy, a następnie pyta o to uczniów na forum klasy: Welcher Sinn ist für dich am wichtigsten? Uczniowie udzielają kolejno odpowiedzi.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu – nazw zmysłów i odpowiadających im części ciała.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do analizy tekst z części Przeczytaj jest podzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Uczniowie czytają fragmenty oraz układają je wspólnie w odpowiedniej kolejności.

  • Następnie każdy z uczniów losuje jedno z trzech zadań: a) przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat tekstu b) zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe wyrazy/fragmenty tekstu, c) streść uczniom przeczytany fragment. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby każdy uczeń z grupy wykonywał inne zadanie. W ten sposób uczniowie razem pracują nad słownictwem oraz sprawdzają poziom zrozumienia treści tekstu i przygotowują się do wykonania ćwiczeń w części Przeczytaj (Übung 1‑3). Uczniowie wykonują je indywidualnie. Wątpliwości mogą omówić w grupie lub skorzystać z pomocy nauczyciela.

  • Następnie nauczyciel pokazuje na tablicy flipchart kontury człowieka. Zadaniem uczniów jest nazwanie odpowiednich części ciała i podpisanie ich. Uczniowie mogą rozszerzyć opis o przymiotniki i czasowniki, które służą opisaniu danych części ciała lub zmysłów. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują swoje propozycje na planszy flipchart. W ten sposób uczniowie przygotowują się do obejrzenia animacji 3D Der menschliche Körper.

  • Uczniowie zapoznają się z animacją 3D, a następnie w parach sprawdzają stopień zrozumienia jej treści, wykonując Übung 1‑3 w części Animacja 3D. Uczniowie utrwalają słownictwo związane z częściami ciała i zmysłami. Warto, aby pracując w parach uczniowie naprzemiennie rozwiązywali polecenia do multimedium, wyjaśniając partnerowi swój tok rozumowania. W kolejnym kroku dwie pary porównują swoje rozwiązania. Na koniec uczniowie dokonują refleksji nad pracą w parze. Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel powinien zapoznać uczniów z zasadami rozwiązywania ćwiczeń w parach. Zasada naczelna: myślę, wyjaśniam i szukam ewentualnego błędu samodzielnie.

  • Elementem lekcji może być także ćwiczenie, w trakcie którego uczniowie próbują zjeść coś z zatkanym nosem (sciskając płatki nosa palcami), dotykają czegoś, mając na ręce rekawiczkę. Następnie uczniowie opisują, jak czuli się, jedząc i nie czując zapachu potrawy/posiłku, czy wpłynęło to na smak. Jak czuli się, trzymając coś w ręce i nie czując tej rzeczy.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa losuje nazwę jednego zmysłu, opisuje go i prezentuje swój opis na forum klasy. Po prezentacji opisów zmysłów uczniowie każdej grupy losują przygotowane przez nauczyciela pytania do e‑materiału. Grupy udzielają odpowiedzi, zdobywając za nie punkty.

  • Przed wyjściem uczniów z klasy nauczyciel rysuje lub zawiesza tarczę ze skalą od 1 do 6. Uczniowie zaznaczają, według własnej samooceny, ile zapamiętali z dzisiejszej lekcji, gdzie 1 to prawie nic, a 6 bardzo dużo.

Praca domowa

Uczniowie formułują wypowiedź pisemną na temat: Sinnesorgane als Fenster zur Welt? lub odpowiadają pisemnie w 5‑6 zdaniach na pytania dotyczące postrzegania świata. Wykonują Aufgabe 7 lub Aufgabe 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 3D

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują fiszki ze słownictwem dotyczącym organów i części ciała.

  • W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą. Uczniowie w grupach przygotowują mapy pojęć do wszystkich 5 zmysłów. Mapy zostają zawieszone w sali lekcyjnej. Uczniowie mogą wykorzystać elementy myślenia wizualnego. Transkrypcja treści animacji może posłużyć jako podstawa do ćwiczenia ortografii, np. jako tekst dyktanda z lukami do uzupełniania. Uczniowie mogą także wcielić się w rolę nauczyciela przyrody w niemieckiej szkole i na podstawie obrazów z animacji omówić budowę ciała człowieka.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie w grupach przygotowują quiz w formie online do tematu, udostępniają innym grupom link za pomocą kodu qr.