Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.8.3
Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die U‑Bahn in München / Metro w Monachium
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opowiadania o podróżowaniu metrem
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia niemieckie nazwy związane z poruszaniem się metrem;
analizuje informacje zawarte na planie metra;
opowiada, jak podróżować metrem.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – umiejscawianie nowych wyrażeń w kontekście;
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście międzykulturowe;
podająca – praca z tekstem źródłowym pogadanka, opis, wyjaśnianie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, projekt;
aktywizująca – burza mózgów, drama;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy jeżdżą/jechali metrem w Warszawie lub innych miastach w Europie. Prosi, aby opowiedzieli o swoich doświadczeniach. Następnie poleca, aby przeczytali tekst w części Wprowadzenie. Uczniowie dowiadują się, o jakim metrze będzie lekcja.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie, którzy wylosują karteczki lub żetony w tym samym kolorze, łączą się w pary.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustrację do tekstu w części Przeczytaj i zadaje pytania, np. Wo sind die Jungs? Was machen die Jungs? Prosi uczniów, aby przyjrzeli się także różnym oznaczeniom na ilustracji, np. U, S, Bus, Tram, i odpowiedzieli na pytanie, co te skróty oznaczają/mogą oznaczać. Uczniowie udzielają odpowiedzi ustnej na pytania nauczyciela. Następnie zapoznają się z nagłówkiem tekstu oraz jego częścią narracyjną. Nauczyciel zadaje uczniom kilka pytań do tej części tekstu, uczniowie odpowiadają na pytania.
Uczniowie otrzymują od nauczyciela pocięte na kawałki fragmenty tekstu będące zapisem dialogu i próbują ułożyć tekst w logiczną całość. W razie problemów związanych ze zrozumieniem tekstu uczniowie korzystają z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie rozwiązują zadania w części Przeczytaj: określają prawdziwość informacji zawartych w tekście (Übung 1), uzupełniają luki wyrazowe w zdaniach (Übung 2) oraz wybierają z tekstu prawdziwe informacje (Übung 3). Uczniowie sprawdzają swoje rozwiązania, łącząc się z drugą parą. Niejasności omawiane są na forum.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze schematem metra w Monachium w części Mapa interaktywna i rozdaje im zapisane na karteczkach pytania w języku niemieckim i polskim, np.: Wie viele U‑Bahn‑Linien gibt es in München? Welche Linie hat die meisten Stationen? Wie viele Haltestellen hat die Münchner U‑Bahn insgesamt? Wie heißt der Bahnhof im Zentrum von München? itd. Nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie próbują udzielić krótkich odpowiedzi w języku niemieckim.
Nauczyciel odtwarza dwukrotnie nagrania tekstów o stacjach metra w części Mapa interaktywna, a uczniowie, w celu kształcenia rozumienia szczegółowego tekstów, dopasowują do siebie fragmenty zdań (Übung 1) oraz zaznaczają fałszywe informacje zgodnie z treścią usłyszanych nagrań (Übung 2). Rozwiązania porównują w parach.
W celu utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują Aufgabe 3, 4 i 5 (w sekcji Sprawdź się): łączą w pary wyrazy z określającymi je wyrażeniami w języku niemieckim, grają w grę memory oraz rozwiązują krzyżówkę.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Każda z grup losuje karteczkę z miejscem, w którym w Monachium odbywają się koncerty i przedstawienia, np.: Backstage Halle, Olympiahalle München, Galli Theater, Bürgerhaus Glockenbackwerkstatt. Najpierw uczniowie odnajdują te miejsca i ich adresy na mapach internetowych. Następnie sprawdzają z planem metra, jak tam dojechać, zakładając, że znajdują się na stacji Hauptbahnhof.
Uczniowie przygotowują wskazówki (Aufgabe 8 w części Sprawdź się), a następnie prezentują je na forum klasy w formie dialogów lub dramy. W drugim przypadku jeden uczeń wciela się w rolę np. osoby nieznającej Monachium, osoby, która bardzo spieszy się na metro, itd. Drugi uczeń udziela odpowiedzi.
Praca domowa
Uczniowie wykonują zadania z części Sprawdź się. W Aufgabe 1 uzupełniają luki w tekście, w Aufgabe 2 zaznaczają poprawne wyrazy lub zwroty, w Aufgabe 7 tłumaczą zdania z języka polskiego na język niemiecki. Nauczyciel zachęca, aby przed wykonaniem Aufgabe 1 i 2 uczniowie przeczytali jeszcze raz tekst źródłowy i znaleźli w nim informacje, które ułatwią im prawidłowe rozwiązanie zadań.
Chętni uczniowie uzupełniają luki wyrazowe w zdaniach (Aufgabe 6).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie listy znanych słówek kojarzących im się z jazdą środkami komunikacji, zwłaszcza metrem, informuje, że podczas analizy mapy interaktywnej uczniowie poznają siatkę linii metra w Monachium;
w trakcie lekcji: nauczyciel dobiera uczniów w pary i podaje każdej parze dwie nazwy różnych stacji metra w Monachium, uczniowie na podstawie schematu metra odtwarzają drogę z punktu A do punktu B, wybrane pary prezentują swoje wypowiedzi na forum;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego: uczniowie grają w parach w kalambury rysunkowe, prezentując sobie wzajemnie na kartkach poznane wyrażenia.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0