Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Temat zajęć: Czynniki przyrodnicze mające wpływ na zróżnicowanie rozwoju rolnictwa w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje główne czynniki przyrodnicze wpływające na rozwój rolnictwa w Polsce,
charakteryzuje poszczególne obszary Polski pod względem warunków rozwoju rolnictwa,
wskazuje obszary o korzystnych i niekorzystnych warunkach rozwoju rolnictwa w Polsce.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, e‑materiał, tablica interaktywna/tablica, mapa Polski, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2007.
Geografia ekonomiczna Polski, S. Berezowski (red.), PWN, Warszawa 1978.
Sola W., Szczęsny R., Geografia rolnictwa Polski, WSiP, Warszawa 1976.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat czynników przyrodniczych mających wpływ na rozwój rolnictwa w Polsce.
Przedstawienie celów zajęć.
Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia wspólnie z uczniami materiał z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie charakteryzują główne czynniki przyrodnicze wpływające na rozwój rolnictwa w Polsce – weryfikacja i uzupełnienie treści, które pojawiły się w dyskusji na początku lekcji.
Następnie uczniowie w grupach analizują grafikę interaktywną i wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału.
Korzystając z atlasów geograficznych i nadal pracując w grupach, uczniowie charakteryzują poszczególne obszary Polski pod względem warunków rozwoju rolnictwa, wskazują i porównują obszary o korzystnych i niekorzystnych warunkach rozwoju rolnictwa. Wybrani uczniowie przedstawiają na forum klasy swoje odpowiedzi (z wykorzystaniem mapy ściennej). Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 1–4. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 5–8, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i uczniów.
Przypomnienie celów zajęć.
Ocena aktywności uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Praca pisemna na temat czynników pozaprzyrodniczych mających wpływ na rozwój rolnictwa – zestawienie ich z omawianymi czynnikami przyrodniczymi i określenie wzajemnych relacji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna moze zostać wykorzystana w części lub całości podczas lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych z rolnictwem (zakres podstawowy: X. 1, X. 2; zakres rozszerzony: X. 1).