Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Konwersja liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz implementację algorytmu konwersji liczb zapisaną w języku Java.
Wykorzystasz funkcje wbudowane języka Java, aby napisać program przekształcający liczbę dziesiętną do postaci dwójkowej.
Napiszesz kilka programów wymagających zastosowania algorytmu konwersji liczb całkowitych i ułamkowych do postaci dwójkowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Konwersja liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy w języku Java”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykład z sekcji „Przeczytaj” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Symulacja interaktywna”, wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Zapoznaj się z implementacją algorytmu konwersji części ułamkowej liczby dziesiętnej do postaci dwójkowej. Następnie spróbuj samodzielnie napisać program realizujący takie zadanie.” i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu.
W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑3 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie analizują polecenie nr 2: „Na poniższym schemacie interaktywnym przedstawiono metodę zamiany liczby dziesiętnej na liczbę binarną. Sprawdź, czy rozumiesz metodę konwersji z systemu dziesiętnego do binarnego.” z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Symulacja interaktywna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.