Dla nauczyciela
Autor: Alicja Kasińska
Przedmiot: biologia
Temat: Zaburzenia łaknienia
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polegają zaburzenia odżywiania przybierające formę anoreksji, bulimii lub nadmiernego objadania się.
Wykażesz psychologiczne powody zaburzeń odżywiania.
Opiszesz skutki zaburzeń odżywiania się.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
problemowa;
Self‑Organized Learning Environment (SOLE);
nauczanie hybrydowe.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
dyskusja;
analiza materiału źródłowego;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie wstępu do e‑materiału, a następnie zachęca uczniów do wypowiedzi na temat przyczyn zaburzeń łaknienia wśród młodzieży. Może również wspomnieć o ruchach skupiających osoby zafascynowane anoreksją (pro‑ana) lub bulimią (pro‑mia), postrzegające te zaburzenia jako sposób pomocny w osiągnięciu szczupłej sylwetki.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią audiobooka i wykonanie w parach polecenia nr 2: „Wyjaśnij znaczenie zbilansowanej diety dla zdrowia organizmu. W odpowiedzi uwzględnij spożywanie posiłków bogatych w witaminy i minerały oraz przyjmowanie mniejszych porcji jedzenia od 4 do 5 razy dziennie”. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 8 – przedstawiają jeden argument ustawodawcy popierający prawne uregulowanie norm wagi zatrudnianych modelek, a także jeden argument przeciwników ustawy. Następnie uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Po odbytej dyskusji nauczyciel prosi uczniów, by zastanowili się, jakie teraz jest ich stanowisko w stosunku do problemu przedstawionego w ćwiczeniu nr 8 – które argumenty ich przekonały?
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują mapę myśli porządkującą wiedzę na temat zaburzeń łaknienia (polecenie nr 1 w sekcji „Audiobook”).
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 7.
Materiały pomocnicze:
Magdalena Karst‑Adamczyk,Nowe prawo Francji: za zatrudnienie ekstremalnie chudych dziewczyn i kobiet grozi grzywna oraz kara pozbawienia wolności, „Wysokie Obcasy”, 1 stycznia 2016 r.
Małgorzata Ewa Drywień, Zaburzenia odżywiania, „Kosmos” 2010, t. 59, nr 3–4.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:
Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem przed lekcją, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.