Autor: Alicja Kasińska

Przedmiot: biologia

Temat: Zaburzenia łaknienia

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
2. Odżywianie się. Uczeń:
10) przedstawia zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) i przewiduje ich skutki zdrowotne;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
1) Odżywianie się. Uczeń:
l) przedstawia zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) i przewiduje ich skutki zdrowotne,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, na czym polegają zaburzenia odżywiania przybierające formę anoreksji, bulimii lub nadmiernego objadania się.

  • Wykażesz psychologiczne powody zaburzeń odżywiania.

  • Opiszesz skutki zaburzeń odżywiania się.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • problemowa;

  • Self‑Organized Learning Environment (SOLE);

  • nauczanie hybrydowe.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • dyskusja;

  • analiza materiału źródłowego;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie wstępu do e‑materiału, a następnie zachęca uczniów do wypowiedzi na temat przyczyn zaburzeń łaknienia wśród młodzieży. Może również wspomnieć o ruchach skupiających osoby zafascynowane anoreksją (pro‑ana) lub bulimią (pro‑mia), postrzegające te zaburzenia jako sposób pomocny w osiągnięciu szczupłej sylwetki.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią audiobooka i wykonanie w parach polecenia nr 2: „Wyjaśnij znaczenie zbilansowanej diety dla zdrowia organizmu. W odpowiedzi uwzględnij spożywanie posiłków bogatych w witaminy i minerały oraz przyjmowanie mniejszych porcji jedzenia od 4 do 5 razy dziennie”. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 8 – przedstawiają jeden argument ustawodawcy popierający prawne uregulowanie norm wagi zatrudnianych modelek, a także jeden argument przeciwników ustawy. Następnie uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję.

  3. Po odbytej dyskusji nauczyciel prosi uczniów, by zastanowili się, jakie teraz jest ich stanowisko w stosunku do problemu przedstawionego w ćwiczeniu nr 8 – które argumenty ich przekonały?

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują mapę myśli porządkującą wiedzę na temat zaburzeń łaknienia (polecenie nr 1 w sekcji „Audiobook”).

  2. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 7.

Materiały pomocnicze:

  • Magdalena Karst‑Adamczyk,Nowe prawo Francji: za zatrudnienie ekstremalnie chudych dziewczyn i kobiet grozi grzywna oraz kara pozbawienia wolności, „Wysokie Obcasy”, 1 stycznia 2016 r.

  • Małgorzata Ewa Drywień, Zaburzenia odżywiania, „Kosmos” 2010, t. 59, nr 3–4.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:

  • Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem przed lekcją, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.