Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Geozagrożenia meteorologiczne i klimatyczne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
PODSTAWA PROGRAMOWA
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
1) wyjaśnia powstawanie geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych (tropikalne cyklony, trąby powietrzne, pustynnienie, zmiany klimatu).
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje geozagrożenia klimatyczne i meteorologiczne,
wymienia główne związki między wybranymi stanami pogody a występowaniem zagrożeń meteorologicznych,
rozpoznaje regiony szczególnie predestynowane do występowania zagrożeń meteorologicznych,
opisuje pośrednie i bezpośrednie skutki geozagrożeń meteorologicznych dla przyrody i człowieka.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja
Formy zajęć: praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety
Materiały pomocnicze:
Meteorologia i klimatologia (red. Krzysztof Kożuchowski), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
Michael Allaby, Pogoda. Zjawiska atmosferyczne na Ziemi, Wydawnictwo: G+J RBA, 2002.
B. Buckley, E. J. Hopkins, R. Whitaker, Pogoda, Wydawnictwo CARTA BLANCA, 2007.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie w temat lekcji poprzez omówienie/przypomnienie podstawowych informacji na temat katastrofalnych zjawisk meteorologicznych; pytania sprawdzające poziom przygotowania uczniów.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem.
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i przeanalizowanie grafiki interaktywnej z e‑materiału, wykonanie poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Wyświetlenie na ekranie filmu edukacyjnego dotyczącego geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych; w trakcie projekcji filmu uczniowie prowadzą notatki (alternatywnie wypełniają kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela).
Wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej przedstawiającej główne związki między wybranymi stanami pogody a występowaniem zagrożeń meteorologicznych; omówienie jej przez nauczyciela w interakcji z uczniami.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).
Praca w grupach – każda grupa wykonuje polecenia do filmu edukacyjnego i grafiki interaktywnej.
Przedstawienie przez liderów poszczególnych grup na forum klasy rezultatów wykonanych poleceń (wszystkich lub wskazanych przez nauczyciela); nauczyciel i pozostali uczniowie kontrolują poprawność informacji, wprowadzają uzupełnienia.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych oraz ich skutków pośrednich i bezpośrednich dla przyrody i człowieka.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa:
praca pisemna: Czy globalne zmiany klimatu mogą wpłynąć na wzrost częstotliwości i intensywności zagrożeń meteorologicznych?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafiki zawarte w e‑materiale i film edukacyjny mogą być wykorzystane podczas innych różnorodnych tematycznie lekcji dotyczących zróżnicowania środowiska Ziemi zarówno w ujęciu komponentowym (głównie blok tematyczny: atmosfera), jak i kompleksowym (charakterystyka środowiska różnych regionów fizycznogeograficznych, relacje między komponentami środowiska). Uczeń może także wykorzystać e‑materiał do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy w domu oraz w czasie lekcji mających na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego atmosfery.