Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak zmienia się położenie ciała w funkcji czasu oraz droga w funkcji czasu w ruchu jednostajnym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | – pogadanka, – pokaz multimedialny. |
Formy zajęć: | – praca w grupach, – praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | – komputer z rzutnikiem i głośnikami. |
Materiały pomocnicze: | Uczniowie powinni być wyposażeni w przybory do sporządzania wykresów. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób - jadąc na przykład samochodem - można określić, jaką drogę się przebyło lub w jakiej odległości od celu się znajduje. Nauczyciel powinien nakierować uczniów w taki sposób, by wśród odpowiedzi pojawiła się również taka, w której do określenia przebytej drogi wykorzystuje się prędkość i czas, z jakim ciało poruszało z tą prędkością. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie oglądają film samouczek. Nauczyciel zatrzymuje film po każdym etapie tak, by uczniowie mogli sami się zastanowić, jakie są wartości poszczególnych wielkości (położenia początkowego, prędkości, czasu trwania danego etapu, położenia końcowego) w danym etapie ruchu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie wykonują zadanie 4 z zestawu ćwiczeń, ale z poleceniem „narysuj wykres położenia od czasu przedstawiający daną sytuację”. | |
Praca domowa: | |
Zadanie 5 oraz 7 z zestawu ćwiczeń - w obu przypadkach polecenie należy uzupełnić o „narysuj wykres położenia od czasu dla tej sytuacji” | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek uczniowie mogą również obejrzeć w domu i na jego podstawie, przed lekcją, wykonać wykres położenia i drogi od czasu w innym układzie odniesienia. Wtedy lekcję należy zacząć od wyjaśnienia wszystkich niejasności, a na lekcji rozważyć inny przykład ruchu o podobnej złożoności. |