Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Metody przesyłania informacji - modulacja amplitudy i modulacja częstotliwości |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony. Treści nauczania – wymagania szczegółowe |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę na temat historii radiofonii. Mówi o tym, że prawdziwym wynalazcą radia jest Tesla (i Popow), wcale nie Marconi, który ukradł pomysł Tesli (sąd w USA 1946 roku przyznał rację Tesli). | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel omawia schemat blokowy radia i mówi o konieczności zakodowania sygnału audio w sygnale nośnym, a po przesłaniu sygnał musi być „odzyskany” z zapisu. Nauczyciel mówi o dwóch rodzajach zapisu – AM i FM. Następnie mówi o zaletach i wadach każdego typu modulacji. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 2, 4, 6, 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji : 1, 3, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Można zastosować nauczanie wyprzedzające (zwłaszcza w „silniejszej” grupie) i zadać przestudiowanie symulacji przed lekcją w domu. |