Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Metody przesyłania informacji - modulacja amplitudy i modulacja częstotliwości

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony. Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
14) opisuje jakościowo współzależność zmian pola magnetycznego i elektrycznego oraz rozchodzenie się fal elektromagnetycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisze, na czym polega idea przekazu informacji za pomocą fali elektromagnetycznej;

  2. przedstawi schemat blokowy radiofonii;

  3. objaśni, na czym polega modulacja amplitudowa i modulacja częstotliwościowa;

  4. wskaże zalety i wady poszczególnych rodzajów modulacji.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę na temat historii radiofonii. Mówi o tym, że prawdziwym wynalazcą radia jest Tesla (i Popow), wcale nie Marconi, który ukradł pomysł Tesli (sąd w USA 1946 roku przyznał rację Tesli).

Faza realizacyjna:

Nauczyciel omawia schemat blokowy radia i mówi o konieczności zakodowania sygnału audio w sygnale nośnym, a po przesłaniu sygnał musi być „odzyskany” z zapisu. Nauczyciel mówi o dwóch rodzajach zapisu – AM i FM. Następnie mówi o zaletach i wadach każdego typu modulacji.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem zapoznają się z symulacja, wyjaśniającą modulację amplitudową i częstotliwościową. Następnie wykonują powiązane z animacją polecenia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 2, 4, 6, 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji : 1, 3, 5, 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Można zastosować nauczanie wyprzedzające (zwłaszcza w „silniejszej” grupie) i zadać przestudiowanie symulacji przed lekcją w domu.