Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.13.7
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Geografische Rekorde Deutschlands/Rekordy geograficzne Niemiec
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność informowania na temat rekordów geograficznych Niemiec.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART.
Uczeń:
opowiada o rekordowych wartościach związanych z położeniem geograficznym i ukształtowaniem terenu Niemiec;
sprawdza swoją wiedzę na temat geografii Niemiec;
opisuje wycieczkę górską na Brocken - najwyższy szczyt pasma górskiego Harc.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
wykorzystuje i rozwija kreatywność,
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
strategie społeczne:
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne,
podejście komunikacyjne,
podająca: pogadanka, opis, wyjaśnianie,
praktyczna: gry dydaktyczne, burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
plansza lub karty.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie krótkiej informacji na temat gęstości zaludnienia Niemiec. Pyta, czy uczniowie wiedzą, jakie są najbardziej popularne regiony Niemiec, jak nazywają się najwyższy szczyt i największe jezioro tego kraju?
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu krajobrazów, np. das Meer, der Fluss, der See, das Tal, der Gipfel.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Każda grupa losuje jedną z wymienionych w tekście kategorii: der größte See, der tiefste See, der längste Fluss, der höchste Berg. Uczniowie zapoznają się z tekstem i na podstawie informacji w nim zawartych opisują wylosowaną wcześniej nazwę geograficzną. Reprezentanci grup przedstawiają opisy na forum klasy.
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując Übung 1‑3 w części Przeczytaj – dopasowują nazwę do zdjęcia, przyporządkowują liczbę do nazwy geograficznej oraz uzupełniają zdania wyrazami w odpowiedniej formie. W razie trudności korzystają z informacji zawartych w Tipp zur Grammatik.
Uczniowie grają w parach w grę dydaktyczną i porównują swoje wyniki z sąsiednią parą uczniów.
Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia i zapamiętania informacji występujących w grze, wykorzystując do tego Übung 1‑2 w części Gra dydaktyczna – wskazują niepasujący wyraz oraz uzupełniają zdania wyrazami w odpowiedniej formie.
c) Faza podumowująca
Uczniowie indywidualnie szukają w Internecie informacji o rekordach dotyczących położenia geograficznego Polski i tworzą pytania (oraz notują odpowiedzi) do quizu. Następnie uczniowie dobierają się w pary i przeprowadzają między sobą miniquiz (Aufgabe 7).
Praca domowa
Uczniowie piszą e‑mail, w którym opisują przebieg wyprawy górskiej na Brocken – najwyższy szczyt gór Harc (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują minimum 5 fiszek do tematu (nazwa geograficzna – strona pierwsza, jej tłumaczenie, objaśnienie bądź ilustracja – strona druga);
w trakcie lekcji: na podstawie słownictwa zawartego w grze uczniowie przygotowują w grupach podobną grę, w której opowiadają o rekordach geograficznych wybranego kraju z obszaru niemieckojęzycznego;
po lekcji: uczniowie w grupach przygotowują notatkę wizualną o geograficznych rekordach Niemiec.