Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.13.4
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Tierbesitzer: Fürsorge und Aufmerksamkeit nötig!/Właściciele zwierząt domowych: Potrzebna troska i uwaga!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i udzielania porad na temat zwierząt, obowiązków ich właścicieli oraz opieki nad zwierzętami.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia obowiązki związane z posiadaniem zwierząt domowych;
opisuje sposób opieki nad zwierzętami domowymi;
uzasadnia, które zwierzę pasuje do niego i jego stylu życia.
Cele motywacyjne
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym (na przykład j. angielskim), tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, wyjaśnianie;
aktywizująca: burza mózgów, Think‑Pair‑Share, skrzynka pytań;
nauczanie kooperatywne: Suwak;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
wydrukowane zdjęcia z Übung 3,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
pudełko,
kartki z pytaniami.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat wypożyczania psów. Następnie prosi ich o skomentowanie tej idei.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu: zwierzęta domowe, opieka, pielęgnacja, odpowiedzialność.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wybierają prawidłową odpowiedź, zaznaczają (na podstawie tekstu), co należy do obowiązków właścicieli psów, kotów i ptaków (Übung 1‑2 z sekcji Przeczytaj).
Następnie nauczyciel wykorzystuje metodę nauczania kooperatywnego i technikę Suwak. Uczniowie stają w dwóch rzędach naprzeciw siebie. Nauczyciel rozdaje im zdjęcia z Übung 3, wydrukowane przed lekcją oraz zadaje pytanie. Uczniowie stojący naprzeciwko siebie rozmawiają ze sobą, odpowiadając na pytanie zadane przez nauczyciela. Następnie przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel zadaje kolejne pytanie. Uczniowie ponownie rozmawiają, udzielając odpowiedzi na pytanie nauczyciela, ale tym razem pary rozmówców są już inne. Cykl powtarza się aż do zakończenia zadawania pytań przez nauczyciela. Przykłady pytań zadawanych przez nauczyciela:
1. Wie sieht der Hund auf dem Bild aus?
2. Wie kannst du die Katze auf dem Bild beschreiben?
3. Wie sieht das Meerschweinchen auf dem Bild aus?
4. Welches Haustier möchtest du haben? Warum?
5. Welche Tiere passen zu dir nicht? Warum würdest du dir die Tiere nicht anschaffen?Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują polecenia do multimedium (uzupełniają nazwy zwierząt, zaznaczają, których zwierząt dotyczą zdania, piszą wskazówki, jak opiekować się wężem) Übung 1‑3. Uczniowie pracują najpierw samodzielnie, a następnie w parach konsultują wyniki swojej pracy (metoda Think‑Pair‑Share). Nauczyciel prosi wybrane pary o zaprezentowanie wskazówek, jak opiekować się wężem.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda z grup tworzy jedną stronę poradnika (np. w formie notatki wizualnej), za pomocą którego opisuje sposób opieki nad wybranym zwierzęciem domowym. Ważne jest, aby zwierzęta się nie powtarzały. Opisy prezentują na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Na zakończenie lekcji w ramach podsumowania nauczyciel organizuje metodę aktywizującą „skrzynkę pytań”. Nauczyciel umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego tematu. Uczniowie podchodzą i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Metodę można wzbogacić o element rywalizacji – klasę podzielić na 2‑3 grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi.
Praca domowa
Uczniowie reagują na list i w odpowiedzi przedstawiają argumenty oraz rady dotyczące wyboru zwierzęcia domowego (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują fiszki na podstawie słownika dołączonego do e‑materiału, wymieniają się pomiędzy sobą, powtarzając w ten sposób słownictwo.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie w parach wybierają sobie jedno ze zwierząt domowych i na podstawie ilustracji interaktywnej przygotowują opis, w jaki sposób powinno się opiekować danym zwierzątkiem.
Po lekcji: wykorzystanie i utrwalenie nowego słownictwa. Uczniowie w parach przygotowują wywiad z weterynarzem na temat opieki nad zwierzętami.