Numer e‑materiału: 3.3.2.1

Imię i nazwisko autora lekcji: Beata Mamica

Przedmiot: język niemiecki

Temat zajęć: Habt ihr schon gehört? Ich ziehe um!/Słyszeliście już? Przeprowadzam się!

Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się i udzielania porad na temat przeprowadzki.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART

Uczeń:

  • udziela wskazówek, jak odnaleźć się w nowym miejscu zamieszkania;

  • wymienia zalety i wady zmiany miejsca zamieszkania;

  • ocenia, czy przeprowadzka to tylko zmiana miejsca zamieszkania.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • pracuje samodzielnie nad językiem;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija swoją kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, kojarzenie pojęć;

  • odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych lub pozajęzykowych – zdjęcia;

  • centralizowanie procesu uczenia się – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych;

  • zadawanie pytania – prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawianie błędów.

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, audycja radiowa;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • praca w plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • prezentacja ze zdjęć związanych z tematem zajęć,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przygotowuje przed lekcją prezentację około 20 zdjęć związanych z tematem lekcji. Mogą to być zdjęcia ilustrujące pakowanie rzeczy przed przeprowadzką, samochodu firmy przewozowej, planu miasta z zaznaczonymi poszczególnymi punktami, grupy młodzieży we wspólnocie mieszkaniowej, oferty mieszkania dla studentów. Obok każdego zdjęcia wyświetlone zostają także główne pojęcia dotyczące ilustrowanej treści, np. der Umzug, einziehen, umziehen, ausziehen, die Umzugsfirma, packen, die Kartons, die Wohngemeinschaft, die Wohnung mieten, das Wohnungsangebot.

  • Nauczyciel wyświetla prezentację i prosi uczniów, aby obejrzeli prezentację i skupili się na zapamiętaniu jak największej liczby wyrazów pojawiających się przy zdjęciach. Po zakończeniu wyświetlania zdjęć uczniowie najpierw indywidualnie zapisują zapamiętane wyrazy, a następnie w parach porównują swoje wyniki.

  • Następnie chętni uczniowie zapisują wyrazy na tablicy. Wyrazy zapisywane są tak długo, aż uczniowie zapiszą wszystkie wyrazy, które zapamiętali.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji i prosi o podanie przykładów tematu, który może być omawiany na podstawie tych zdjęć (burza mózgów). Następnie prosi uczniów o przeczytanie tekstu we Wprowadzeniu.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów: Wie organisiert man einen Umzug? i prosi o podanie przykładów ważnych czynności związanych z przeprowadzką. Chętni uczniowie podają propozycje.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Übung 1 z części Przeczytaj. Wybrany uczeń czyta rozwiązanie, a nauczyciel porównuje podane wcześniej przez uczniów przykłady z przykładami w Übung 1, pytając: Was stimmt mit euren Äußerungen überein? Was ist hier neu?

  • Następnie nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każda grupa siada przy osobnym stoliku i losuje jeden fragment (Tipp) z części Przeczytaj. Wszyscy uczniowie z grupy czytają dany fragment, wspólnie omawiają go, a następnie przedstawiciel grupy referuje jego treść na forum klasy.

  • W kolejnej części lekcji uczniowie czytają cały tekst indywidualnie i sprawdzają stopień zrozumienia jego treści, wykorzystując do tego Übung 2‑4 w części Przeczytaj.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z treścią nagrania z części Plik audio. Zanim to nastąpi, nauczyciel pyta uczniów: Bist du schon mal umgezogen? Womit verbindest du einen Umzug? Chętni uczniowie odpowiadają na pytania.

  • Uczniowie słuchają fragmentu nagrania – wypowiedzi redaktorki oraz Thomasa. Nauczyciel zatrzymuje nagranie i pyta: Wie kann die Sendung weiter verlaufen? Uczniowie formułują hipotezy odnośnie przebiegu audycji.

  • Uczniowie słuchają dalszej części audycji. Po wysłuchaniu nagrania przez uczniów nauczyciel pyta: Wer spricht in der Aufnahme? Worauf beruht das Problem des Jungen? Was meinen die anderen Personen dazu? Chętni uczniowie odpowiadają na pytania.

  • Następnie uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykorzystując do tego Übung 1‑2 w części Plik audio.

  • Uczniowie w parach piszą wiadomość e‑mail, w której udzielają porad bohaterowi nagrania (Übung 3 w części Plik audio). Pary wymieniają się wiadomościami i odczytują otrzymaną wiadomość kolegów/koleżanek.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel powraca do prezentacji zdjęć i wyświetla je ponownie. Na tablicy zapisuje zagadnienia, które wykorzysta do podsumowania pracy nad tym e‑materiałem: 1. Umzugsplanung 2. Vorteile eines Umzugs 3. Nachteile eines Umzugs 4. Tipps für eine Person, die umzieht oder umgezogen ist.

  • Nauczyciel wyświetla zdjęcia po kolei i prosi uczniów, aby do każdego zdjęcia sformułowali zdanie, które dotyczy równocześnie jednego z zagadnień zapisanych na tablicy. Uczniowie kolejno formułują zdania.

Praca domowa

Uczniowie realizują Aufgabe 7 lub Aufgabe 8 (część Sprawdź się) – formułują wypowiedź pisemną na temat, czy przeprowadzka to tylko zmiana miejsca zamieszkania lub przygotowują mowę powitalną zgodnie z poleceniem do zadania.

Materiały pomocnicze:

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/467061/umfrage/umfrage-zu-motiven-fuer-einen-geplanten-umzug-in-der-schweiz/, [dostęp 06.06.2023]

Uczniowie mogą pracować także z tekstem autentycznym z powyższego linku do strony internetowej. Jest to statystyka na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Szwajcarii na temat motywów ewentualnych przeprowadzek. Może być podstawą do głębszej analizy tematu. Uczniowie mogą rozwinąć treść podanych w ankiecie przyczyn i wyjaśnić w języku niemieckim, co mogą oznaczać. Uczniowie zastanawiają się, czy zaproponowane w e‑materiale wskazówki dotyczące przeprowadzek będą odpowiednie dla osób, które z danych powodów planują zmianę miejsca zamieszkania. Podobną ankietę uczniowie mogą przeprowadzić w klasie wśród swoich koleżanek i kolegów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio

  • Przed lekcją: przygotowanie lub powtórzenie słownictwa. Uczniowie otrzymują od nauczyciela listę wyrazów, które występują w multimedium i są istotne dla zrozumienia jego treści i tematu lekcji. Uczniowie przygotowują fiszki polsko‑niemieckie.

  • W trakcie lekcji: Uczniowie układają przyniesione fiszki na stole i na podstawie tak przygotowanej mapy pojęć i treści pliku audio odtwarzają treść wysłuchanej audycji radiowej.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie mogą wcielić się w rolę osób dzwoniących do radia i udzielających porad osobie, która wypowiada się w pliku audio na temat problemów związanych z przeprowadzką. Uczniowie mogą także przygotować poradnik: Wie kommt man mit dem Umzug klar?, w którym wykorzystają porady rozmówców i na ich podstawie sformułują własne.