Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Import i synchronizacja danych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zaimportujesz dane z bazy danych, sieci Web oraz pliku tekstowego do arkusza kalkulacyjnego.
Odświeżysz dane zapisane w arkuszu.
Usuniesz połączenia danych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub nowsze, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem i sekcją „Przeczytaj”.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np.
– Jak zaimportować dane z bazy danych, sieci Web oraz pliku tekstowego do arkusza kalkulacyjnego?
– W jaki sposób dświeżyć dane zapisane w arkuszu?
– Jak usunąć połączenia danych?
Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi. Następnie wykonują na swoich komputerach czynności opisane w sekcji w celu utrwalenia wiedzy i umiejętności.Uczniowie przechodzą do sekcji „Samouczek I”. Zapoznają się z dołączonym multimedium i w parach wykonują polecenia 1 i 2. Po zakończeniu pracy chętna osoba z pary prezentuje odpowiedź, a nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Nauczyciel odtwarza na dużym ekranie materiał z sekcji „Samouczek II”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim wykonują indywidualnie ćwiczenie 1 zamieszczone w tej sekcji. Chętne osoby przedstawiają swoje rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie informacji z lekcji: czego uczniowie dowiedzieli się na temat importu i synchronizacji danych, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe, czy należy coś dopowiedzieć, przypomnieć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 z sekcji „Samouczek II”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą skorzystać z materiału w sekcjach „Samouczek I”, „Samouczek II” w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.