Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Renowacja zdjęć historycznych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Objaśnisz, jak uzupełniać brakujące lub uszkodzone elementy zdjęcia.
Sprawdzisz, jak usuwać przebarwienia i skazy ze zdjęć.
Prześledzisz sposoby korygowania jasności i kontrastu fotografii.
Przeanalizujesz, jak można pokolorować wybrane obszary zdjęcia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Renowacja zdjęć historycznych”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” odpowiedniej do programu z którego korzystają.
Uczniowie przygotowują przykładowe fotografie wymagające renowacji. Mogą ich poszukać w rodzinnych albumach i zeskanować je lub wyszukać odpowiednie przykłady w sieci.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie prezentują przyniesione fotografie i próbują wskazać, które elementy wymagają retuszu.
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie na swoich komputerach odtwarzają poszczególne kroki renowacji zdjęcia, przedstawione w sekcji „Przeczytaj”
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią prezentacji, a następnie dzielą na grupy. Uczniowie z każdej grupy pracują indywidualnie na tym samym, wskazanym przez nauczyciela zdjęciu. Po zakończeniu pracy dyskutują, co sprawiło im największe trudności i jak można je rozwiązać.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑6. Po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści zawarte w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać jako uzupełnienie lekcji w tematach z grafiki rastrowej.