Autor: GroMar.eu

Przedmiot: Informatyka

Temat: Renowacja zdjęć historycznych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
a) projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Objaśnisz, jak uzupełniać brakujące lub uszkodzone elementy zdjęcia.

  • Sprawdzisz, jak usuwać przebarwienia i skazy ze zdjęć.

  • Prześledzisz sposoby korygowania jasności i kontrastu fotografii.

  • Przeanalizujesz, jak można pokolorować wybrane obszary zdjęcia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Renowacja zdjęć historycznych”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” odpowiedniej do programu z którego korzystają.

  2. Uczniowie przygotowują przykładowe fotografie wymagające renowacji. Mogą ich poszukać w rodzinnych albumach i zeskanować je lub wyszukać odpowiednie przykłady w sieci.

Faza wstępna:

  1. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie prezentują przyniesione fotografie i próbują wskazać, które elementy wymagają retuszu.

  2. Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie na swoich komputerach odtwarzają poszczególne kroki renowacji zdjęcia, przedstawione w sekcji „Przeczytaj”

  2. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią prezentacji, a następnie dzielą na grupy. Uczniowie z każdej grupy pracują indywidualnie na tym samym, wskazanym przez nauczyciela zdjęciu. Po zakończeniu pracy dyskutują, co sprawiło im największe trudności i jak można je rozwiązać.

  3. Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑6. Po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści zawarte w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać jako uzupełnienie lekcji w tematach z grafiki rastrowej.