Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.2.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Unter uns Nachbarn/Między nami sąsiadami
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się i reagowania w sytuacjach problematycznych dotyczących sąsiedztwa.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
podaje przykłady najczęstszych powodów nieporozumień i konfliktów międzysąsiedzkich;
formułuje wskazówki dotyczące pokojowego sposobu reagowania w sytuacjach konfliktowych;
odgrywa rolę mediatora do spraw sytuacji konfliktowych.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie części zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre wyrazy z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu, np. poprzez tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody, techniki i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu;
słowniczek;
tekst źródłowy;
symbole emotikonów;
kartki z opisami sytuacji konfliktowych;
multimedium (plik audio);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?” Następnie prosi ich o wymianę własnej wiedzy i doświadczeń na temat relacji międzysąsiedzkich oraz dobrych i złych stron posiadania wielu sąsiadów. Rozmowa jest prowadzona w języku niemieckim.
Nauczyciel zawiesza na tablicy symbole emotikonów przedstawiające różne emocje, prosi uczniów, aby opowiedzieli po niemiecku, z jakimi emocjami kojarzą im się sąsiedzi.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Na podstawie tekstu nauczyciel zapisuje hasła do mapy pojęć, które proponują uczniowie. Mapa pojęć może posłużyć jako podstawa do przedstawienia treści tekstu przez jednego lub kilku uczniów. Nauczyciel wykorzystuje w tej części lekcji metodę śnieżnej kuli. Najpierw uczniowie zastanawiają się się nad hasłami do mapy pojęć indywidualnie. Następnie uzgadniają swoje stanowiska kolejno: w parach, w grupach 4‑osobowych, w grupach 8‑osobowych. Na koniec wypracowują jedną wspólną odpowiedź dla całej klasy – formę mapy pojęć.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, pracują ze słownictwem.
W ramach podsumowania pracy z tekstem nauczyciel prosi uczniów o streszczenie jego treści na podstawie przygotowanej mapy pojęć. Chętni uczniowie prezentują treść, formułując kolejno zdania.
Następnie nauczyciel zwraca uczniom uwagę na tytuł nagrania w części Plik audio i zapisuje na kartce pytanie Wie kann man nachbarschaftliche Spannungen entschärfen? Następnie podaje kartkę pierwszej parze uczniów. Uczniowie tej pary dopisują swoją odpowiedź i zawijają kartkę tak, aby kolejni uczniowie nie widzieli odpowiedzi. Przekazują kartkę kolejnej parze uczniów, która dopisuje swoją odpowiedź i zawija kartkę. Czynność ta jest powtarzana, aż kartka zostanie zapełniona. Następnie jeden z uczniów rozwija kartkę i czyta wszystkie odpowiedzi. Nauczyciel podsumowuje tę aktywność i odpowiedzi uczniów. Jest to ćwiczenie wstępne przed wysłuchaniem nagrania z części Plik audio.
Uczniowie zapoznają się z nagraniem.
W celu sprawdzenia ogólnego zrozumienia treści nagrania przez uczniów nauczyciel zadaje kilka pytań, np. Wer spricht in dieser Aufnahme? Worüber sprechen sie? Welche Probleme werden von den Gesprächspartnern besprochen?
Następnie uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykonując Übung 1‑3 w części Plik audio. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią nagrania, pracują ze słownictwem.
W ramach podsumowania pracy z nagraniem nauczyciel zapisuje na tablicy kilka głównych pytań, które pojawiły się w nagraniu, np. ? oraz prosi, aby każda para przygotowała na podstawie informacji z nagrania podobny dialog. Jeden uczeń jest moderatorem, drugi wciela się w rolę eksperta. Chętni uczniowie prezentują dialog na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie podają wskazówki/propozycje dotyczące rozwiązywania konfliktów sąsiedzkich w sposób pokojowy.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa losuje karteczki, na których znajduje się opis sytuacji (problemu międzysąsiedzkiego). Uczniowie wcielają się w rolę sąsiadów. Ich zadaniem jest odegranie dialogu, mini‑scenki przedstawiającej rozmowę zmierzającą w kierunku wyjaśnienia w sposób pokojowy konfliktu lub nieporozumienia.
Praca domowa
Uczeń wykonuje Aufgabe 8 z sekcji Sprawdź się – pisze krótki tekst, w którym stara się zareagować na sytuację, w której sąsiad ciągle zajmuje jego miejsce parkingowe lub parkuje samochód, uniemożliwiając innym wyjazd z parkingu. Uczeń opisuje swoją reakcję w takiej sytuacji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Nauczyciel rozdaje karteczki z wyrazami lub wyrażeniami, dotyczące tematu konfliktów między sąsiadami (karteczki są dwustronne, na jednej stronie po niemiecku, na odwrocie po polsku). Uczniowie po sprawdzeniu znajomości znaczenia wyrazów odkładają na bok karteczki z tymi wyrazami, które potrafią przetłumaczyć i przekładając kartki, uczą się pozostałych zwrotów. W wersji zdalnej uczniowie mogą skorzystać z aplikacji quizowych.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych, pomoc w gromadzeniu „pokojowych” argumentów w sytuacji konfliktowej.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, transkrypcja może służyć jako wzorzec do przygotowania analogicznego wywiadu z innym fachowcem z podobnej branży.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0