Numer e‑materiału: 3.1.12.6

Autor e‑materiału: Paweł Przywara

Tytuł e‑materiału: In der Zukunft/W przyszłości

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat wynalazków przyszłości.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
4) przedstawia publicznie w języku obcym wcześniej przygotowany materiał, np. prezentację, film.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia wynalazki przyszłości;

  • analizuje czynności wykonywane w przyszłości przez roboty;

  • wyraża swoje zdanie na temat wynalazków przyszłości.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);

strategie kognitywne:

  • ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań lub części zdań ze sobą);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez, np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z katalogiem interaktywnym, wyjaśnienie;

  • aktywizująca: burza mózgów, metoda problemowa, skrzynka pytań;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • placemat,

  • kartki z pytaniami.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji Czy wiesz … na temat wynalazków przyszłości.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat wynalazków przyszłości i robotyzacji i pyta uczniów: Wie seht ihr eure Zukunft? Stellt ihr euch eure Zukunft positiv vor? Habt ihr Angst vor Robotern? Seid ihr von neuen technologischen Erfindungen begeistert? Warum? Warum nicht?

b) Faza realizacyjna

  • Tekst z części Przeczytaj doskonale nadaje się do wykorzystania metody LdL (nauka poprzez nauczanie). Nauczyciel wyznacza ucznia/uczniów, którzy przejmą za nauczyciela fragment/fragmenty lekcji i je poprowadzą. Należy pamiętać, aby wcześniej omówić z uczniami metody i formy pracy związane z fragmentem lekcji. Wybrani uczniowie prezentują tekst z części Przeczytaj, wyjaśniają nowe zwroty, omawiają tekst. Wcześniej przygotowują dodatkowe pytania do tekstu, ewentualnie galerię zdjęć, by zobrazować poruszane w tekście zagadnienia.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali wypowiedzi w Übung 1 w części Przeczytaj i zaznaczyli właściwą odpowiedź. Wybrani uczniowie czytają swoje odpowiedzi na forum klasy. W ten sposób nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści tekstu.

  • Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z Tipp zur Grammatik, a następnie wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia jego treści, wykonując Übung 2 w części Przeczytaj.

  • Uczniowie tworzą w parach krótkie dialogi, odpowiadając na pytania z Übung 3 w części Przeczytaj: Wie findest du die Erfindungen der Zukunft, die im Text präsentiert werden?Was für Erfindungen wird es deiner Meinung nach in 30 Jahren geben? Was meinst du?

  • Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym. Najpierw opisują poszczególne zdjęcia na forum klasy, snują przypuszczenia. Nauczyciel pyta: Was gibt es auf den Fotos? Wozu dienen diese Sachen? Was können sie machen? Następnie uczniowie odsłuchują oraz czytają informacje dotyczące każdego slajdu.

  • Uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści katalogu, wykonując Übung 1‑2 w części Katalog interaktywny. Uczniowie uzupełniają tekst odpowiednimi wyrazami, dopasowują opisy do obrazków.

  • Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup. Każda grupa opracowuje listę argumentów za oraz przeciw wynalazkom przyszłości. Uczniowie pracują przy pomocy metody „placemat”, wpisując najpierw indywidualnie w przydzielone im miejsca na obrzeżach plakatu swoje pomysły. Po przeczytaniu indywidualnych odpowiedzi wybierają z nich najciekawsze, rozwijają i wpisują w centralnej części plakatu (przestrzeń wspólna). W podsumowaniu przedstawiają wyniki pracy grupowej na forum klasy.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie wymieniają wynalazki przyszłości i wyrażają swoje zdanie na ten temat.

  • W ramach podsumowania nauczyciel stosuje metodę aktywizującą „skrzynkę pytań”. Nauczyciel umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego tematu. Uczniowie podchodzą i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Przykładowe pytania:

  1. Welche Roboter werden unsere Zukunft revolutionieren?

  2. Was ist ein smarter Kühlschrank?

  3. Wie funktioniert ein Smarthome?

  4. Wie heißen moderne Geräte oder Sachen, die den Menschen im Bereich Medizin helfen werden?

  5. Was sind Erfindungen?

  6. Wie findest du die modernen Erfindungen?

  7. In welchen Bereichen werden uns unterschiedliche Roboter helfen?

  8. ...

Praca domowa:

Uczniowie formułują wpis na bloga, w którym wyrażają swoje zdanie na temat wynalazków przyszłości – Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Chętni uczniowie przygotowują w parach prezentację/plakat/audycję na temat wynalazków przyszłości. Uczniowie sami decydują, w jaki sposób zbiorą informację i jak zaprezentują wyniki swojej pracy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu, którymi się później wymieniają w celu powtórzenia słownictwa.

  • W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie tworzą mapę pojęć do hasła głównego: Roboter der Zukunft. Mogą przygotować także notatkę wizualną lub ulotkę. Przygotowane prace zostaną zaprezentowane na forum klasy oraz zawieszone w sali lekcyjnej w formie gazetki ściennej;

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie tworzą quiz online obejmujący wiedzę i zagadnienia z katalogu interaktywnego. W celu powtórzenia zagadnień quizy zostaną udostępnione za pomocą kodu QR.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec