Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Hospitality Exchange – What’s That? / Wymiana gościnności – czym jest?

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, III.1, III.3, III.4, III.5, IV.1, IV.5, V.1, V.10

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K6] kompetencje obywatelskie

  7. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z podróżowaniem.

  2. Uczeń potrafi wyjaśnić, czy woli podróże odbywane zgodnie z planem, czy spontaniczne.

  3. Uczeń potrafi napisać artykuł dotyczący hospitality exchange i zachęcić czytelników do wyboru tej formy zwiedzania świata.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające wyrażanie poglądów na temat podróżowania, w szczególności hospitality exchange.

  2. Uczeń kształtuje postawę otwartości na innych ludzi oraz nowe sposoby wypoczynku.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania: Have you ever heard of hospitality exchange? What do you think it is? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Dodatkowo w jednym ze słowników online mogą sprawdzić kontekst, w jakim występują wyrażenia.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit (A) tekstu Hospitality Exchange – Is It For You? i sprawdzają, czy ich odpowiedź na pytanie What is hospitality exchange?? pokrywa się z informacjami zawartymi w tym fragmencie tekstu. Uczniowie podają więcej informacji, które przeczytali w tym akapicie.

  2. Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Każda osoba czyta jeden z fragmentów tekstu Hospitality Exchange – Is It For You? B–E. Uczniowie sprawdzają w słowniku niezrozumiałe słownictwo. W grupach relacjonują sobie treść akapitów, z którymi się zapoznali. Po czym dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegów/koleżanek. 

  3. Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  4. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści tekstu.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  6. Uczniowie w parach wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Wybrane pary prezentują opisy na forum klasy.

  7. Uczniowie w parach wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Chętne osoby relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

  8. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna).

  9. Uczniowie grają w grę edukacyjną i wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 8 (Sprawdź się). Następnie dokonują samoewaluacji – ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): You have recently learnt about a service called hospitality exchange. Write an article in which you describe what hospitality exchange is and express your opinion on how attractive it is for young people. Your article should be 200–250 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują się do rozmowy na temat wymiany gościnności. Na kolejnej lekcji, pracując w parach, przeprowadzają rozmowę. Korzystają z poznanych na lekcji przydatnych słów i wyrażeń.