Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.13.5
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Klimawandel in Deutschland – spürbare und messbare Folgen/Zmiany klimatyczne w Niemczech - namacalne i wymierne konsekwencje
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres rozszerzony poziom językowy B2+/C1.
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat przyczyn i skutków zmian klimatycznych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
poda przykłady skutków zmian klimatycznych;
przeanalizuje prognozy zmian klimatycznych;
sformułuje wskazówki dotyczące zmiany zachowań na rzecz środowiska.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
podająca: opis, wyjaśnianie;
problemowa: drama;
praktyczna: Think‑Pair‑Share, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
karteczki w kolorach zielonym i niebieskim,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat zmian klimatycznych na świecie. Następnie prosi ich o oszacowanie, jak ta sytuacja wygląda w Europie oraz o odpowiedź na pytanie zawarte we Wprowadzeniu: Co każdy z nas może zrobić, aby ograniczyć emisję szkodliwych gazów cieplarnianych?
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu: Zmiana klimatu – przyczyny i skutki. Wspólnie z uczniami tworzy mapę pojęć według schematu:
Klimawandel
Ursachen (menschliche Aktivität, Industrialisierung, Treibhausgase …)
Symptome (globale Erwärmung, Temperaturanstieg, Erwärmung der Ozeane …)
Folgen (Schmelzen der Gletscher, Anstieg des Meeresspiegels, extreme Wetterereignisse, Überschwemmungen, Hitzewellen, Todeszonen im Meer …)
b) Faza realizacyjna
Każdy uczeń czyta tekst w części Przeczytaj i wyszukuje w nim informacje, które były dla niego najciekawsze, zaskoczyły go, były mu dotąd nieznane. Uczeń omawia je z kolegą/koleżanką z ławki. Następnie uczniowie konsultują, wyjaśniają i zbierają wszystkie informacje w grupie czteroosobowej (metoda Think‑Pair‑Share). Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje oraz wyjaśnia niezrozumiałe informacje.
Uczniowie w parach dopasowują tytuły do każdego fragmentu tekstu (Übung 1), odpowiadają na pytania dotyczące zmian klimatycznych (Übung 2) oraz uzupełniają luki wyrazowe w tekście dotyczącym zmian klimatycznych (Übung 3),
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i odtwarza nagrania do części Prezentacja multmedialna. Uczniowie z grupy pierwszej skupiają swoją uwagę na źródłach zmian klimatycznych zaprezentowanych w nagraniach, uczniowie z grupy drugiej koncentrują się na skutkach zmian klimatycznych. Uczniowie w parach (w każdej parze znajduje się jeden uczeń z grupy 1 oraz jeden uczeń z grupy 2) wymieniają się informacjami z tekstów oraz zaznaczają skutki globalnego ocieplenia wymienione w prezentacji multmiedialnej (Übung 1), łączą przyczyny zmian klimatycznych z ich skutkami (Übung 2) oraz uzupełniają luki wyrazowe w tekście dotyczącym skutków zmian klimatycznych (Übung 3).
Nauczyciel rozdaje uczniom zestaw karteczek - na karteczkach zielonych zapisuje przykłady użycia różnych form Partizip I - na karteczkach niebieskich zapisuje odpowiadające tym formom rzeczowniki. Prosi uczniów o dopasowanie karteczki zielonej do właściwej karteczki niebieskiej (np. ein steigender Meeresspiegel, die sich schnell ausbreitende Infektionskrankheit, die steigenden Temperaturen, auftretende Hitzewellen itd.). Uczniowie zapoznają się z informacjami w Tipp zur Grammatik, a następnie uzupełniają zdania właściwą formą Partizip I (Aufgabe 3) oraz tworzą formę Partizip I i uzupełniają utworzoną formą luki zdaniowe (Aufgabe 4).
c) Faza podsumowująca
W celu przygotowania do kolejnego ćwiczenia oraz utrwalenia poznanego podczas lekcji słownictwa dotyczącego zmian klimatycznych i ich skutków uczniowie uzupełniają słowa w krzyżówce (Aufgabe 1) oraz przetwarzają słowa zapisane w języku polskim na język niemiecki (Aufgabe 5).
Uczniowie w parach dyskutują na temat wyboru zdjęć do rozmowy na temat zmian klimatu, ich przyczyn i skutków oraz udzielają odpowiedzi na pytania zawarte w Aufgabe 7.
Praca domowa:
Uczniowie piszą list do kolegi, w którym przedstawią wskazówki dotyczące zmiany zachowań na rzecz środowiska (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują opis jednej według nich najbardziej dotkliwej w ich otoczeniu zmiany klimatycznej;
w trakcie lekcji: uczniowie w grupach opracowują jedno z wybranych przez siebie zagrożeń zaprezentowanych w prezentacji multimedialnej, odnosząc jego przyczyny i skutki do kraju ich zamieszkania;
po lekcji: nauczyciel proponuje uczniom przeprowadzenie na następnych zajęciach dramy. Uczniów należy w tym celu podzielić na trzy grupy: winni (ludzie), oskarżyciele (ziemia, powietrze, woda), obrońcy. Należy wyjaśnić uczniom, że w dramie będą przyjmować role, które niekoniecznie będą zgadzały się z ich sympatiami i poglądami, dlatego przygotowując się do przeprowadzenia „sądu nad ludzkością”, ich zadaniem jest jak najlepsze wczucie się w prezentowaną rolę i przedstawienie logicznych argumentów. Nad przebiegiem procesu oraz stroną językową będzie czuwał nauczyciel, natomiast podsumowanie i ewentualny „wyrok” powinien zostać uzgodniony wspólnie z uczniami.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0