Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie reakcji utleniania i redukcji z udziałem związków chromu i manganu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
7) przewiduje produkty redukcji jonów manganianowych(VII) w zależności od środowiska, a także jonów dichromianowych(VI) w środowisku kwasowym; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa zmianę charakteru chemicznego i właściwości utleniających ze zwiększaniem się stopnia utlenienia chromu w jego związkach chemicznych;
określa charakter chemiczny związków manganu w zależności od stopnia utlenienia manganu;
ustala stopnie utlenienia pierwiastków w związkach chemicznych i jonach;
ustala reduktor i utleniacz oraz wyróżnia proces utleniania i redukcji w reakcji redoks;
analizuje równania reakcji chemicznych i określa, które z nich są reakcjami redoks;
zapisuje równania i poprawnie bilansuje reakcje redoks.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
technika kieszeń i szuflada;
analiza materiału źródlowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
film edukacyjny;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Przypomnienie wiadomości o pierwiastkach bloku d – z wykorzystaniem układu okresowego. Konfiguracja elektronowa Mn i Cr.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na przykładowe pytania: ile różnych barw mogą mieć związki jednego pierwiastka? Od czego zależy, jakie produkty powstają w reakcjach redoks z udziałem chromu i manganu?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Samodzielna analiza treści w e‑materiale dotycząca reakcji utlenienia i redukcji związków manganu. Chętny uczeń zapisuje przykład takiej reakcji na tablicy, wyjaśnia jej mechanizm, pozostali uczniowie weryfikują poprawność zapisu.
Eksperyment chemiczny – „Badanie reakcji manganianu(VII) potasu z siarczanem(IV) sodu w środowisku kwasowym, obojętnym i zasadowym”. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment wg instrukcji zawartej w karcie pracy ucznia. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Ćwiczenia w zapisywaniu równań reakcji redoks – reakcje utlenienia i redukcji związków manganu. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują równania.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny prezentujący doświadczenie: reakcja redukcji chromianu (VI) potasu cynkiem.
Ćwiczenia w zapisywaniu równań reakcji redoks – reakcje utlenienia i redukcji związków chromu. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują równania.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania 1‑8. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałe/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przed nowa lekcją w ramach metody lekcji odwróconej, podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Od czego zależy, jakie produkty powstają w reakcjach redoks z udziałem chromu i manganu? Jakie stopnie utlenienia może przyjmować chrom i mangan? Od czego zależą barwy związków manganu i chromu?
Doświadczenie chemiczne: „Badanie reakcji manganianu(VII) potasu z siarczanem(IV) sodu w środowisku kwasowym, obojętnym i zasadowym”
Odczynniki chemiczne:
0,02M roztwór ;
1M roztwór KOH;
1M roztwór ;
0,02M roztwór ;
papierki uniwersalne.
Sprzęt i szkło laboratoryjne:
probówki;
statywy do probówek;
pipety Pasteura.
Instrukcja wykonania doświadczenia w karcie pracy ucznia.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: