Numer e‑materiału: Temat 147
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Mapa Mazowsza
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń kształtuje umiejętność obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych poprzez poznanie mapy Mazowsza.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
6) recytuje wiersze oraz wygłasza z pamięci krótkie teksty prozatorskie;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
6) porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery;
8) stosuje poprawną wielkość liter w zapisie tytułów utworów, książek, poznanych nazw geograficznych, imion i nazwisk;
IV. Edukacja przyrodnicza
3 Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej. Uczeń:
1) określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe;
2) wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice, główne miasta, rzeki, nazwy krain geograficznych;
4) wymienia nazwę stolicy Polski i charakterystyczne obiekty, wyjaśnia znaczenie stolicy dla całego kraju, wskazuje na mapie jej położenie;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Okreśła położenie Mazowsza.

  • Wymienia 2 atrakcje turystyczne Mazowsza.

  • Lokalizuje 3 miasta na mapie województwa mazowieckiego.

  • Układa w kolejności alfabetycznej największe miejscowości województwa mazowieckiego.

  • Zapisuje w zeszycie nazwy województw sąsiadujących z województwem mazowieckim.

  • Wymienia województwa, na terenie któych znajduje się Mazowsze.

  • Wyszukuje w dostępnych źródłach informacje na temat parków narodowych lub krajobrazowych znajdujących się na Mazowszu

  • Zapisuje w zeszycie cztery zdania na temat wybranego parku znajdującego się na Mazowszu.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje cyfrowe.