Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.12.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Unser Leben in Zukunft / Nasze życie w przyszłości
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat zmian w przyszłosci i nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy wynalazków przyszłości;
wyjaśnia, na czym polegają niektóre nowoczesne rozwiązania technologiczne;
opisuje, jak jego zdaniem będzie wyglądała przyszłość.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
praktyczna: dyskusja;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z mapą interaktywną, wyjaśnianie;
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zaczyna krótką rozmowę, zadając pytanie: Czy wyobrażacie sobie życie bez dużych supermarketów, galerii handlowych oraz Internetu?, i zachęca uczniów do uzasadnienia swojego zdania.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta się uczniów, czy zastanawiali się kiedyś, jak będzie wyglądać nasze życie w przyszłości. Po krótkiej rozmowie nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania dwóch wypowiedzi uczniów z części Przeczytaj. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są one prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują w parach Übung 2 w celu sprawdzenia rozumienia tekstu oraz utrwalenia nowego słownictwa. Uzupełniają zdania prognozujące przyszłość odpowiednimi wyrazami, które pojawiły się w tekście. Na koniec, uczniowie mogą zadać sobie nawzajem pytanie, jak wyobrażają sobie życie w przyszłości.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania, w których występuje czas przyszły Futur , np.: Wir werden in Zukunft mehr Zeit in der Natur verbringen, Ich werde weniger mit dem Auto fahren. Uczniowie porównują przykłady na tablicy oraz w TIPP zur Grammatik, starając się zauważyć schematy. Następnie próbują w małych zespołach sformułować regułę tworzenia zdań w czasie przyszłym Futur I (słownie lub przy pomocy rysunków i symboli). Na koniec nauczyciel objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdania w tym czasie. Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy - jedna reprezentuje punkt widzenia Leonie, a druga reprezentuje punkt widzenia Adama. Każda grupa przygotowuje argumenty przemawiające za jedną z wizji przyszłości. Podczas debaty uczniowie Uczniowie prezentują swoje stanowisko, zastanawiając się, która wizja przyszłości jest bardziej realistyczna i korzystna.
Uczniowie przyglądają się mapie interaktywnej. Zapoznają się z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Starają się zawracać uwagę na ich zalety i wady. Następnie wykonują samodzielnie Übung 1 oraz 2. W Übung 1 uzupełniają zdania dotyczące życia w przyszłości odpowiednimi wyrażeniami. Tworzą też 2‑3 własne zdania na ten temat. Übung 2 najpierw także wykonują samodzielnie. Dopasowują do siebie fragmenty zdań tak, aby powstały poprawne pod względem logicznym i gramatycznym zdania opisujące zalety opisanych w mapie interaktywnej nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Na koniec uczniowie pracują w parach. Pytają się wzajemnie, co sądzą o tych pomysłach.
Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 oraz 4 z części Sprawdź się, doskonaląc znajomość słownictwa z części Przeczytaj oraz Mapa interaktywna. W Aufgabe 1 rozwiązują krzyżówkę i układają zdania z zawartymi w niej wyrażeniami. Aufgabe 2 wykonują w parach. Grają w memory. Uczeń, który prawidłowo dobierze wyrazy układa zdanie z niemieckim wyrażeniem. Kolega ocenia, czy zdanie jest ułożone poprawnie i w razie potrzeby poprawia je lub prosi o pomoc nauczyciela. Aufgabe 4 uczniowie wykonują w małych grupach. Uzupełniają odpowiednimi wyrażeniami e‑mail do kolegi, w którym chłopiec ocenia pomysł ławek z gniazdami do ładowania. Następnie dyskutują na ten temat w grupie.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się, nauczyciel poleca uczniom, aby opowiedzieli sobie wzajemnie, jak będzie według nich wyglądała przyszłość, co nowego przyniesie. Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty do rozmowy, np.: Ich finde, in Zukunft werden wir …, In Zukunft wird es … geben, Wir werden mehr/öfter/weniger …
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 3 i 5 z części Sprawdź się. W Aufgabe 3 jedna osoba z pary czyta zdanie niemieckie, a druga dobiera do niego odpowiednia zdanie w języku polskim. Następnie zamieniają się rolami. W Aufgabe 5 dopasowują rzeczowniki do odpowiednich rodzajników. Na koniec układają zdania z tymi wyrazami.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Übung 3 z części Mapa interaktywna oraz Aufgabe 6 i 7 z części Sprawdź się. W Übung 3 tworzą wypowiedź, w której oceniają pomysł ławek z gniazdami do ładowania w ich mieście. W tym celu czytają informację na ich temat np. w internecie. W Aufgabe 6 uzupełniają zdania dotyczące prognozowania przyszłości, czasownikiem werden w odpowiedniej formie. Chętni uczniowie mogą stworzyć swoje zdania na ten temat. W Aufgabe 7 oceniają nowoczesne rozwiązania technologiczne zamieszczone w mapie interaktywnej. Starają się dostrzec ich wady i zalety.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: zapoznanie się z mapą interaktywną. Uczniowie powinni zwrócić uwagę na zalety i wady opisywanych rozwiązań technologicznych. Tworzą też fiszki z nowymi wyrażeniami.
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z mapy interaktywnej do dyskusji o kreatywnych rozwiązanich przyszłości. Uczniowie samodzielnie projektują własne, ciekawe, perspektywiczne rozwiązania;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu nowych wynalazków w przyszłości, przypomnienie wiadomości. Każdy uczeń wypowiada się na temat nadziei i obaw związanych z przyszłością.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0