Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Alles rund um den Computer/Wszystko o komputerze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania podstawowych sprzętów oraz akcesoriów komputerowych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy akcesoriów komputerowych;
przedstawia podstawowe funkcje sprzętów oraz akcesoriów komputerowych;
opowiada, z jakich sprzętów i akcesoriów komputerowych korzysta.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych (informatyka) na lekcji języka niemieckiego;
odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi);
automotywacja i zachęcenie do działania – głośne wyrażanie pozytywnej afirmacji.
Metody/formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
konstruktywizm;
podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;
eksponująca: ilustracja interaktywna, infografika;
aktywizująca; mapa myśli;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parze,
praca grupowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputery/laptopy/tablety z podłączeniem do Internetu;
słowniczek;
tekst źródłowy;
karteczki do zapisywania wyrazów;
multimedium (ilustracja interaktywna);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat akcesoriów komputerowych i prosi o podanie słownictwa związanego z tematem.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Computerzubehör. Uczniowie zapisują na karteczkach różne nazwy akcesoriów komputerowych. Podchodzą do tablicy i tworzą z różnych nazw pierwsze gałęzie mapy myśli. Nauczyciel w razie potrzeby porządkuje nazwy w podobne kategorie i tworzy pary uczniów, które następnie opracowują do jednego z akcesoriów kolejne gałęzi mapy myśli, np.: Merkmale, Vorteile, Nachteile, Bewertungen, andere wichtige Informationen über dieses Produkt. Każda para uczniów w formie krótkiej wypowiedzi podsumowuje informacje o opracowanym sprzęcie.
Następnie uczniowie czytają tekst w sekcji Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu; w razie problemów z Übung 3 korzystają z Tipp zur Grammatik.
Uczniowie zapoznają się z multimedium (ilustracja interaktywna). Następnie nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Zadaniem każdej grupy jest zaprojektowanie wymarzonego komputera z odpowiednimi akcesoriami. Projekt komputera zostaje przygotowany przez uczniów w formie rysunkowej lub graficznej, także z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania do tworzenia grafik. Podczas ustnej prezentacji wymarzonego komputera uczniowie powinni zwrócić uwagę na takie jego aspekty, jak funkcje, których potrzebują, oraz najlepiej dopasowane do ich potrzeb akcesoria. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują akcesoria komputerowe, z których najczęściej korzystali w ostatnim tygodniu.
Po lekcji uczniowie odpowiadają sobie na pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co była dla mnie nowe?
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują listę sprzętów komputerowych i akcesoriów, które najczęściej wymieniają bądź zmuszeni są naprawić;
w trakcie lekcji: nauczyciel przygotowuje kilka przypadków dotyczących problemów związanych ze sprzętem komputerowym lub akcesoriami, na przykład, zu wenig Speicherplatz auf der Festplatte, Probleme mit der Kompatibilität von Programmen, Fehler im Druckeritd. Uczniowie proponują rozwiązania dla każdego przypadku i omawiają, jakie urządzenia lub narzędzia pomogłyby rozwiązać problem;
po lekcji: uczniowie przygotowują infografikę, w której przekazują informacje o wybranym przez siebie problemie ze sprzętem/akcesorium komputerowym i wskazują na sposób jego rozwiązania.