Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)

Temat zajęć: Alles rund um den Computer/Wszystko o komputerze

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.

Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania podstawowych sprzętów oraz akcesoriów komputerowych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia nazwy akcesoriów komputerowych;

  • przedstawia podstawowe funkcje sprzętów oraz akcesoriów komputerowych;

  • opowiada, z jakich sprzętów i akcesoriów komputerowych korzysta.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych (informatyka) na lekcji języka niemieckiego;

  • odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi);

  • automotywacja i zachęcenie do działania – głośne wyrażanie pozytywnej afirmacji.

Metody/formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • konstruktywizm;

  • podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;

  • eksponująca: ilustracja interaktywna, infografika;

  • aktywizująca; mapa myśli;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parze,

  • praca grupowa,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputery/laptopy/tablety z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • karteczki do zapisywania wyrazów;

  • multimedium (ilustracja interaktywna);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat akcesoriów komputerowych i prosi o podanie słownictwa związanego z tematem.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Computerzubehör. Uczniowie zapisują na karteczkach różne nazwy akcesoriów komputerowych. Podchodzą do tablicy i tworzą z różnych nazw pierwsze gałęzie mapy myśli. Nauczyciel w razie potrzeby porządkuje nazwy w podobne kategorie i tworzy pary uczniów, które następnie opracowują do jednego z akcesoriów kolejne gałęzi mapy myśli, np.: Merkmale, Vorteile, Nachteile, Bewertungen, andere wichtige Informationen über dieses Produkt. Każda para uczniów w formie krótkiej wypowiedzi podsumowuje informacje o opracowanym sprzęcie.

  • Następnie uczniowie czytają tekst w sekcji Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu; w razie problemów z Übung 3 korzystają z Tipp zur Grammatik.

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium (ilustracja interaktywna). Następnie nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Zadaniem każdej grupy jest zaprojektowanie wymarzonego komputera z odpowiednimi akcesoriami. Projekt komputera zostaje przygotowany przez uczniów w formie rysunkowej lub graficznej, także z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania do tworzenia grafik. Podczas ustnej prezentacji wymarzonego komputera uczniowie powinni zwrócić uwagę na takie jego aspekty, jak funkcje, których potrzebują, oraz najlepiej dopasowane do ich potrzeb akcesoria. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie opisują akcesoria komputerowe, z których najczęściej korzystali w ostatnim tygodniu.

Po lekcji uczniowie odpowiadają sobie na pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co była dla mnie nowe?

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują listę sprzętów komputerowych i akcesoriów, które najczęściej wymieniają bądź zmuszeni są naprawić;

  • w trakcie lekcji: nauczyciel przygotowuje kilka przypadków dotyczących problemów związanych ze sprzętem komputerowym lub akcesoriami, na przykład, zu wenig Speicherplatz auf der Festplatte, Probleme mit der Kompatibilität von Programmen, Fehler im Druckeritd. Uczniowie proponują rozwiązania dla każdego przypadku i omawiają, jakie urządzenia lub narzędzia pomogłyby rozwiązać problem;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują infografikę, w której przekazują informacje o wybranym przez siebie problemie ze sprzętem/akcesorium komputerowym i wskazują na sposób jego rozwiązania.