Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Powstawanie bryzy morskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony: III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
wyjaśnia na przykładach genezę wiatrów stałych, okresowych oraz lokalnych i określa ich znaczenie dla przebiegu pogody.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje wiatry bryzowe i ich rodzaje,
omawia mechanizm powstawania bryzy,
charakteryzuje zależność bryzy od pory dnia.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody i techniki nauczania: ćwiczenia przedmiotowe, pogadanka, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, tablety, tablica interaktywna/tablica
Materiały pomocnicze:
E. Bajakiewicz‑Grabowska, Z. Mikulski, Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wskazanie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Nauczyciel przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zastanowili się przez chwilę i zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu lekcji. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel czyta polecenie z sekcji „Symulacja interaktywna” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Dokonuje oceny pracy uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości oraz zaangażowanie.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Opisz przebieg bryzy dziennej i nocnej oraz krótko go scharakteryzuj. Wypisz różnice pomiędzy dziennym i nocnym przebiegiem bryzy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Symulacja interaktywna może posłużyć jako ilustracja podczas omawiania klimatów lokalnych (klimat morski), a także podczas powtórzenia całego działu dotyczącego zjawisk atmosferycznych (zakres rozszerzony: III).