Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Duties at Work / Obowiązki w pracy

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.5, III.1, III.4, IV.1, V.1, VII.9

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z wykonywaniem pracy oraz różnymi zawodami.

  2. Uczeń potrafi wskazać obowiązki wynikające z wykonywania różnych zawodów.

  3. Uczeń potrafi opisać zawody popularne w jego rodzinie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z różnymi zawodami i różnymi miejscami pracy.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat różnych form pracy oraz ich wad i zalet.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem/filmem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Do what you love! i pyta: What would you like to be in the future? What job is your dream job? Następnie uczniowie na urządzeniach mobilnych łączą ilustracje z wyrażeniami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w czteroosobowych zespołach. Każda grupa czyta jeden z akapitów tekstu What Do You Do for a Living?, a następnie przedstawiciel każdej grupy relacjonuje na forum klasy informacje dotyczące zawodu jednego z czterech bohaterów tekstu. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, odwołując się odpowiednich fragmentów tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj), po czym nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Nauczyciel wyjaśnia zasady używania czasowników modalnych i prosi uczniów o podkreślenie w tekście What Do You Do for a Living? zdań z konstrukcją modalną. Chętni uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 56 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie, pracując w parach, tworzą zdania na temat obowiązków nauczyciela, używając wyrażeń z Exercise 7 (Przeczytaj). Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  7. W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie oglądają film, a następnie wykonują Exercise 23 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują przy tablicy multimedialnej Exercise 4 (Film).

  2. Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What’s the most interesting job in this lesson? Why?

  • Which job from the lesson wouldn’t you like to do? Why?

  • What is your dream job? Why?

Uzasadniają odpowiedzi i relacjonują na forum klasy informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno ćwiczenie spośród Exercise 16 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are going to make a presentation about the jobs which people in your family do. You want your English‑speaking friend to help you decide which job to choose. In your email:

  • mention two jobs which your family members do;

  • describe the duties they have;

  • ask your friend to help you choose the more interesting job.

Your email should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie wybierają jednego bohatera/ jedną bohaterkę filmu z e‑materiału i tworzą wywiad z nim/nią. Używając struktury must/have to, układają trzy pytania na temat jego/jej zawodu oraz spisują możliwe odpowiedzi, parafrazując informacje pochodzące z jego/jej wypowiedzi w filmie.