Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Wioleta Kopek‑Putała
Przedmiot: chemia
Temat: Jak rozdzielić ropę naftową na składniki?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym (podstawowym/rozszerzonym)
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIII. Węglowodory. Uczeń:
8) opisuje przebieg destylacji ropy naftowej; wymienia nazwy produktów procesu.
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
13) opisuje przebieg destylacji ropy naftowej; wymienia nazwy produktów procesu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie ropa naftowa;
omawia etapy rozdzielenia ropy naftowej na poszczególne frakcje w zależności od zakresu temperaturowego;
wymienia poszczególne grupy produktów destylacji ropy naftowej
wymienia i wskazuje na mapie miejsca występowania złóż ropy naftowej w Polsce i na świecie;
graficznie przedstawia proces destylacji ropy naftowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza tekstu źródłowego;
metoda lekcji odwróconej;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Przed lekcją
Przed lekcją nauczyciel zleca uczniom zadanie, by zapoznali się z sylwetką Ignacego Łukasiewicza oraz znaleźli odpowiedzieć na pytanie: Jaki jest jego wkład w rozwój nauki i przemysłu? Uczniowie przygotują się do metody lekcji odwróconej.
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie, np.: Jak wyglądałoby życie ludzi, gdyby nagle zabrakło ropy naftowej na Ziemi?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia destylacji ropy naftowej.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel stawia na biurku lampę naftową, która ma być inspiracją do dyskusji na temat sylwetki Ignacego Łukasiewicza oraz w kontekście pytania: Jaki jest jego wkład w rozwój nauki i przemysłu? Nauczyciel moderuje dyskusję.
Podział uczniów na 3 grupy zadaniowe: I grupa - pochodzenie ropy naftowej oraz rejony występowania złóż w Polsce i na świecie (praca z mapami); II grupa - proces przeróbki ropy naftowej i produkty destylacji ropy (graficzny przekaz informacji); III grupa - właściwości ropy naftowej oraz właściwości wybranych produktów destylacji: benzyny, nafty, oleju napędowego i mazutu). Nauczyciel rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie pracują w oparciu o dostępne źródła informacji, w tym e‑materiał.
Po zakończonej pracy liderzy omawiają efekty pracy grup z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie poszerzają swoją wiedzę w oparciu o e‑materiał pracując z symulacją interaktywną w parach.
Podopieczni samodzielnie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale - sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Na czym polega destylacja frakcyjna ropy naftowej?
Na jakie frakcje następuje podział ropy naftowej w zależności od zakresu temperaturowego?
Co to jest destylat?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie mogą zgromadzić w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że ...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa: Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale - sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć, na lekcji powtórzeniowej lub podczas realizacji zagadnienia zastosowanie produktów destylacji ropy naftowej.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Na czym polega destylacja frakcyjna ropy naftowej?
Na jakie frakcje następuje podział ropy naftowej w zależności od zakresu temperaturowego?
Co to jest destylat?
Nauczyciel przygotowuje:
arkusze papieru i pisaki;
lampę naftową;
mapę Polski i świata przedstawiającą zasoby ropy naftowej.