Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Wioleta Kopek‑Putała

Przedmiot: chemia

Temat: Jak rozdzielić ropę naftową na składniki?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym (podstawowym/rozszerzonym)

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIII. Węglowodory. Uczeń:

8) opisuje przebieg destylacji ropy naftowej; wymienia nazwy produktów procesu.

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

13) opisuje przebieg destylacji ropy naftowej; wymienia nazwy produktów procesu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie ropa naftowa;

  • omawia etapy rozdzielenia ropy naftowej na poszczególne frakcje w zależności od zakresu temperaturowego;

  • wymienia poszczególne grupy produktów destylacji ropy naftowej

  • wymienia i wskazuje na mapie miejsca występowania złóż ropy naftowej w Polsce i na świecie;

  • graficznie przedstawia proces destylacji ropy naftowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • metoda lekcji odwróconej;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Przed lekcją

Przed lekcją nauczyciel zleca uczniom zadanie, by zapoznali się z sylwetką Ignacego Łukasiewicza oraz znaleźli odpowiedzieć na pytanie: Jaki jest jego wkład w rozwój nauki i przemysłu? Uczniowie przygotują się do metody lekcji odwróconej.

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie, np.: Jak wyglądałoby życie ludzi, gdyby nagle zabrakło ropy naftowej na Ziemi?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia destylacji ropy naftowej.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel stawia na biurku lampę naftową, która ma być inspiracją do dyskusji na temat sylwetki Ignacego Łukasiewicza oraz w kontekście pytania: Jaki jest jego wkład w rozwój nauki i przemysłu? Nauczyciel moderuje dyskusję.

  2. Podział uczniów na 3 grupy zadaniowe: I grupa - pochodzenie ropy naftowej oraz rejony występowania złóż w Polsce i na świecie (praca z mapami); II grupa - proces przeróbki ropy naftowej i produkty destylacji ropy (graficzny przekaz informacji); III grupa - właściwości ropy naftowej oraz właściwości wybranych produktów destylacji: benzyny, nafty, oleju napędowego i mazutu). Nauczyciel rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie pracują w oparciu o dostępne źródła informacji, w tym e‑materiał.

  3. Po zakończonej pracy liderzy omawiają efekty pracy grup z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

  4. Uczniowie poszerzają swoją wiedzę w oparciu o e‑materiał pracując z symulacją interaktywną w parach.

  5. Podopieczni samodzielnie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale - sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Na czym polega destylacja frakcyjna ropy naftowej?

  • Na jakie frakcje następuje podział ropy naftowej w zależności od zakresu temperaturowego?

  • Co to jest destylat?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie mogą zgromadzić w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że ...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/nauczyłem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa: Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale - sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć, na lekcji powtórzeniowej lub podczas realizacji zagadnienia zastosowanie produktów destylacji ropy naftowej.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Na czym polega destylacja frakcyjna ropy naftowej?

  • Na jakie frakcje następuje podział ropy naftowej w zależności od zakresu temperaturowego?

  • Co to jest destylat?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • arkusze papieru i pisaki;

  • lampę naftową;

  • mapę Polski i świata przedstawiającą zasoby ropy naftowej.