Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Bazy danych – ćwiczenia, etap III
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Sprawdzisz umiejętności posługiwania się językiem SQL, wykonując operacje na trzech bazach danych.
Poćwiczysz tworzenie kwerend
INSERT
,UPDATE
,DELETE
,TRUNCATE
,DROP
,ALTER
,CREATE
.Dokonasz analizy wniosków płynących z każdej zrealizowanej kwerendy.
Potrenujesz umiejętność korzystania z systemu zarządzania bazami danych MySQL oraz panelu
phpMyAdmin
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie MySQL w wersji 8.0 (lub nowszej);
oprogramowanie XAMPP.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Bazy danych – ćwiczenia, etap III”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Film samouczek”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z filmem w sekcji „Film samouczek”.
Praca z tekstem. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdy zespół wykonuje polecenia (1–12 z sekcji „Przeczytaj”).
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Reprezentanci grup omawiają rozwiązania na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą zadawać im pytania lub uzupełniać informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie zapoznają się z poleceniami oraz rozwiązaniami grup, do których nie należeli. Przygotowują omówienie wybranych rozwiązań wraz z ewentualną propozycją poprawy rozwiązania.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka PHP 7.2 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla systemu MySQL 8.0 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
E‑materiały z tej serii mogą zostać wykorzystane do przeprowadzenia dwugodzinnych zajęć warsztatowych, które przygotują uczniów do matury.