Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Zastosowanie amin
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje nazwy amin, które mają zastosowanie w życiu codziennym;
opisuje zastosowania amin aromatycznych i alifatycznych;
rysuje wzory strukturalne amin.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
z użyciem e‑podręcznika;
grafika interaktywna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji: „Zastosowanie amin”. Następnie zadaje uczniom pytanie: co wiesz na ten temat? Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji na tablicy.
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu oraz przedstawienie tematu zajęć: „Zastosowanie amin”.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół amin.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na znak umówionego dźwięku szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na dwie grupy zadaniowe, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Zadaniem uczniów jest przygotowanie informacji na temat zastosowań amin: grupa I - aminy alifatyczne; grupa II - aminy aromatyczne. Uczniowie korzystają z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie z poszczególnych grup prezentują efekty pracy z zastosowaniem techniki gadająca ściana. Pozostali uczniowie z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi kolegów.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grafikę interaktywną i współnie z uczniami ją analizują, po czym uczniowie samodzielnie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia nr 6, 7 i 8. Wskazane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi podopiecznych, koryguje ewentualne błędy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie pytań lub nauczyciel może przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na pytania: którą z amin wykorzystuje się w środkach chwastobójczych? A którą do produkcji papieru? A którą do produkcji opon? A które aminy wykorzystuje się do produkcji barwników spożywczych? Jak zbudowane są aminy alifatyczne?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.
Uczniowie opracowują FAQ (minimum trzy pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Zastosowanie amin”).
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): którą z amin wykorzystuje się w środkach chwastobójczych? A którą do produkcji papieru? A którą do produkcji opon? A które aminy wykorzystuje się do produkcji barwników spożywczych? Jak zbudowane są aminy alifatyczne?
Doświadczenie chemiczne:
Sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne wg opisu w grafice multimedialnej.
Instrukcja wykonania opisana w poleceniu w grafice interaktywnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
„Grafika interaktywna” uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do zajęć lub podczas lekcji powtórzeniowej.