Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Masy powietrza wpływające na pogodę w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
5) charakteryzuje klimat Polski oraz wybranego regionu kraju, posługując się mapami elementów klimatu i danymi klimatycznymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje cechy charakterystyczne cyrkulacji powietrza na obszarze Europy, mającej wpływ na kształtowanie pogody w Polsce,
dowiaduje się, jakie cechy mają różne rodzaje mas powietrza napływające nad teren Polski,
określa sezonowe zróżnicowanie napływu poszczególnych mas powietrza nad teren Polski,
identyfikuje związki między napływem poszczególnych mas powietrza a stanem pogody w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna/praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Meteorologia i klimatologia, red. Krzysztof Kożuchowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Michael Allaby, Pogoda. Zjawiska atmosferyczne na Ziemi, Wydawnictwo: G+J RBA, Warszawa 2002.
B. Buckley, E.J. Hopkins, R. Whitaker, Pogoda, Wyd. CARTA BLANCA, Warszawa 2007.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie w temat lekcji poprzez omówienie i przypomnienie podstawowych informacji na temat cyrkulacji powietrza na obszarze Europy. Nauczyciel stawia pytania sprawdzające poziom przygotowania uczniów.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest wysłuchanie audiobooka i przeanalizowanie grafiki interaktywnej z e‑materiału, wykonanie wskazanych przez nauczyciela poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Prezentacja audiobooka zawierającego informacje o masach powietrza kształtujących pogodę w Polsce, ich cechach i częstotliwości napływu; w trakcie odsłuchiwania nagrania uczniowie prowadzą notatki (alternatywnie wypełniają kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela).
Zgłaszanie przez uczniów pytań i wątpliwości po wysłuchaniu audiobooka, wyjaśnienia nauczyciela.
Praca indywidualna uczniów polegająca na zaznaczeniu na mapie konturowej za pomocą strzałek kierunków napływu poszczególnych mas powietrza i określeniu ich głównych cech (przede wszystkim temperatury i wilgotności).
Prezentacja przez uczniów wskazanych przez nauczyciela wyników pracy, a następnie krótka dyskusja z udziałem nauczyciela i uczniów, podsumowująca ten etap prac – uczeń powinien znać rodzaje mas powietrza, ich cechy, kierunki i częstotliwość napływu.
Wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej przedstawiającej różne stany pogody w Polsce związane z napływem poszczególnych mas powietrza; grafika wyświetla nazwę masy powietrza oraz stany pogody, jakie wywołuje.
Pytanie zadane przez nauczyciela o cechy danej masy powietrza oraz stan pogody, jaki może wywołać. Po udzieleniu odpowiedzi przez uczniów wyświetlenie zawartej na grafikach informacji, co pozwala zweryfikować poprawność wnioskowania i wypowiedzi uczniów. Nauczyciel i pozostali uczniowie kontrolują poprawność informacji, wprowadzają uzupełnienia.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących związków przyczynowo‑skutkowych między cechami mas powietrza a stanami pogody w Polsce.
Sporządzenie przez uczniów (indywidualnie lub w parach) schematu graficznego (alternatywnie mapy myśli) obrazującego związki przyczynowo‑skutkowe między cechami mas powietrza a stanami pogody w Polsce będącego syntetycznym podsumowaniem przeprowadzonej dyskusji.
Prezentacja na forum klasy kilku wybranych schematów. Po zakończeniu prezentacji krótka dyskusja z udziałem uczniów, w trakcie której formułowane są ogólne prawidłowości dotyczące relacji napływu mas powietrza ze stanami pogody.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności uczniów i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa:
Praca pisemna: Odszukaj w różnych źródłach informacje dotyczące anomalii pogodowych występujących w Polsce w ostatnich latach. Określ, na czym one polegały i z napływem jakich mas powietrza były związane.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafiki zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych, różnorodnych tematycznie lekcji dotyczących zróżnicowania środowiska Ziemi i Polski, zarówno w ujęciu komponentowym (głównie blok tematyczny atmosfera), jak i kompleksowym (charakterystyka środowiska różnych regionów fizycznogeograficznych, relacje między komponentami środowiska). Uczeń może także wykorzystać e‑materiał do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy w domu oraz w czasie lekcji mających na celu powtórzenie materiału.