Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.14.2
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Die Netiquette – Benimmregeln im Internet / Netykieta – reguły zachowania w Internecie
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat reguł dotyczących zachowania w Internecie.
Podstawa programowa:
Cele operacyjne:
Uczeń:
uporządkuje wiedzę o etykiecie oraz netykiecie;
przeanalizuje najważniejsze reguły netykiety;
stworzy zbiór reguł dobrego zachowania dla swojej klasy.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscowienie nowych słów w kontekście (w formie np. anegdoty, opowiadania, rymowanki), tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie,
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet,
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi),
automotywacja i zachęcenie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie się niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z mapą pojęć, wyjaśnianie;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, ile czasu spędzają codziennie w Internecie, w jakich celach używają Internetu oraz z jakich serwisów społecznościowych korzystają. W nawiązaniu do ewentualnych odpowiedzi uczniów nauczyciel pyta, czy uczniowie wiedzą, czym jest netykieta i kiedy powstała. Aby uporządkować i uzupełnić wiadomości, uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj (i wykonują w miarę możliwości czasowych Übung 1 i 2 z tej sekcji).
b) Faza realizacja:
Uczniowie zapoznają się z zasadami netykiety ujętymi w mapie pojęć, a następnie przechodzą do Aufgabe 6 w sekcji Sprawdź się i grają w memory. Zadanie ma na celu ułatwienie zapamiętania nowo poznanego słownictwa i ewentualne upewnienie się co do znaczenia poszczególnych reguł.
W kolejnym kroku uczniowie wykonują Aufgabe 7 w sekcji Sprawdź się. W parach ustalają kolejność reguł netykiety. Po stworzeniu listy porównują ją z listą sąsiadów z innej ławki. Ważne: uczniowie NIE pokazują sobie list, aby je porównać, muszą zadawać sobie pytania w języku niemieckim typu: Welche Regel steht bei euch auf Platz 1? Welche Regel ist für euch am wichtigsten? Was findet ihr gar nicht so wichtig? Podczas porównywania robią notatki. Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel prosi wybrane 2–3 pary uczniów o zaprezentowanie 3–4 zdań na temat porównywanych list na forum klasy. W kolejnym kroku uczniowie wykonują Aufgabe 8 z sekcji Sprawdź się, układając na forum etykietę/kontrakt dla klasy (tzw. Gruppenvertrag). Reguły etykiety są zapisywane przez poszczególnych uczniów (zapisujemy około 10 reguł, każdą regułę zapisuje inny uczeń) na dużym arkuszu papieru np. z flipcharta i na koniec podpisywane przez całą grupę. Poszczególne reguły mogą zostać sformułowane w zależności od umiejętności uczniów bądź celu lekcji w trybie rozkazującym, bądź przy pomocy czasowników modalnych (patrz: przykład w Aufgabe 8 w części Sprawdź się). W miarę możliwości plakat z regułami zostaje powieszony na ścianie, a uczniowie zobligowani do przestrzegania reguł, które sami stworzyli.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie utrwalają nowo poznane słownictwo oraz ćwiczą użycie języka w kontekstach zbliżonych do realnych sytuacji komunikacyjnych poprzez wykonywanie zadań otwartych/półotwartych (układanie list, porównywanie kolejności na listach, tworzenie etykiety dla całej klasy). Mają dzięki temu okazję do wykazania się wiedzą oraz kreatywnością. Zobligowanie uczniów do podpisania i przestrzegania reguł, które samodzielnie sformułowali, rozwija ich kompetencje społeczne, uczy odpowiedzialności i konsekwencji.
Praca domowa:
W ramach pracy nad słownictwem/gramatyką uczniowie wykonują zadania 1–5 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, aktywowanie/przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa, powiązanie wiedzy posiadanej z nową;
po lekcji: powtórzenie słownictwa, przypomnienie wiadomości z bieżącego materiału.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0