Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Monika Kędzierska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozmieszczenie i rozwój obszarów koncentracji przemysłu na wybranych przykładach
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie, okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki opartej na wiedzy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje na mapie wybrane miejsca koncentracji przemysłu,
opisuje etapy rozwoju regionów o skoncentrowanym przemyśle,
wymienia cechy charakterystyczne miejsc koncentracji przemysłu w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, burza mózgów, miniwykład
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: zasoby multimedialne zawarte w e‑materiałach, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytania: jakie są czynniki lokalizacji przemysłu? w jaki sposób przebiega rozwój obszarów, na których skoncentrowany jest przemysł?
Faza realizacyjna
Nauczyciel w formie miniwykładu na podstawie części „Przeczytaj” omawia wybrane przykłady koncentracji przemysłu oraz ich znaczenie dla gospodarki.
Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną oraz wykonanie poleceń w tej części materiału. Wybrani uczniowie bądź ochotnicy prezentują swoje propozycje, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie czterech zespołów. Każdy z zespołów otrzymuje zadanie w postaci stworzenia mapy myśli prezentującej negatywne i pozytywne skutki rozwoju przemysłu na danym obszarze.
Uczniowie przedstawiają przygotowane w grupach mapy myśli, nauczyciel czuwa nad przebiegiem prezentacji.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania: czego dowiedzieliście się podczas dzisiejszej lekcji? co było dla was najciekawsze? o czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczniowie sporządzają syntetyczną notatkę dotyczącą treści omawianych podczas lekcji oraz wykonują ćwiczenie nr 8.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać użyta jako element pracy na lekcji lub uzupełnienie pracy domowej. Materiał może posłużyć także w trakcie zajęć z przedsiębiorczości. Grafika interaktywna może znaleźć zastosowanie podczas zajęć poświęconych restrukturyzacji przemysłu (zakres podstawowy: XV. 10).