Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Koronacja Władysława Łokietka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje drogę Władysława Łokietka na tron królewski;
wyjaśnia symboliczne znaczenie przedmiotów, użytych podczas ceremonii koronacyjnej Władysława Łokietka;
wskazuje ziemie, które były we władaniu Władysława Łokietka po uzyskaniu korony;
rozstrzyga, czy państwo Władysława Łokietka można uznać za odrodzoną po rozbiciu dzielnicowym Polskę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i poleca uczniom lub wybranej osobie, aby sformułowała kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Zapoznaj się z audiobookiemi i przygotuj inscenizację koronacji. Uwzględnij: postaci uczestniczące w ceremonii, rekwizyty, które należy przygotować oraz rozpisz dialogi.” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel prezentuje treść polecenia nr 2 „Rozstrzygnij, czy koronacja Władysława miała charakter lokalny, czy ogólnopolski. Uzasadnij swoją opinię.”, a następnie uczniowe wykonują je indywidualnie. Omówienie zadań jest prowadzone przez nauczyciela i następuje bezpośrednio po wykonaniu przez uczniów polecenia.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr 1, 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia nr od 4 do 8 w parach lub grupach na koniec omawiają poprawność wykonanych ćwiczeń, nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Koronacja Władysława Łokietka”.
Materiały pomocnicze:
R. Grodecki, Stanisław Zachorowski, Dzieje Polski średniowiecznej. Tom I do roku 1333, Kraków 1995.
Poczet królów i książąt polskich, pod red. A. Garlickiego, Warszawa 1978.
T. Biber, A. i M. Leszczyńscy, Tajemnice władców Polski, Poznań 2006.
T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1999.
J. Topolski, Zarys dziejów Polski, Warszawa 1986.
J. Wyrozumski. Wielka historia Polski. Dzieje Polski piastowskiej (VIII w.- 1370), Kraków 1999.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.