Dla nauczyciela
Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Konsekwencje powstania styczniowego. Wprowadzenie do pozytywizmu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje historyczne i społeczne konsekwencje powstania styczniowego,
wyjaśnia związek idei pozytywistycznych z sytuacją Polski pod zaborami,
analizuje obraz realistyczny,
sporządza listę pytań dotyczących tematu lekcji i treści z e‑materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Konsekwencje powstania styczniowego. Wprowadzenie do pozytywizmu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć zgodnie z zasadami klasy odwróconej. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady tej metody i prosi, aby pracując z e‑materiałem, specjalizowali się w przydzielonych im zadaniach i poszukiwali źródeł tradycyjnych i online, które pomogą im poszerzyć wiedzę z wyznaczonego zakresu. Ćwiczenie 1 umieszczone w galerii zdjęć pomoże uczniom w porządkowaniu i selekcjonowaniu wiadomości.
Uczniowie dzielą się na grupy tematyczne zgodnie ze swoimi zainteresowaniami:
I. Powstanie styczniowe (przyczyny wybuchu, przebieg).
II. Wpływ powstania styczniowego na literaturę i sztukę.
III. Konsekwencje historyczne powstania styczniowego.
IV. Konsekwencje społeczne powstania styczniowego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, przypomina uczniom zasady lekcji odwróconej.
Uczniowie aranżują przestrzeń klasy tak, aby usprawnić pracę grup eksperckich; przygotowują stoliki dla czterech grup, kartki z podpisami na stolikach, wystawę reprodukcji obrazów i materiałów ze szkolnej biblioteki, które nawiązują do tematu lekcji, mogą włączyć preludium powstańcze Fryderyka Chopina lub fragment filmu Noce i dnie, w którym bohaterowie śpiewają Pieśń powstańców przy zimowym ognisku i pojawiają się powstańcze wspomnienia Bogumiła Niechcica. Nauczyciel pomaga uczniom, może swoim komentarzem np. fragmentu filmu wprowadzić do tematu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie na podstawie tekstu z sekcji „Przeczytaj” zapisują na kartkach minimum pięć pytań, na które oczekują odpowiedzi od koleżanek i kolegów z pozostałych grup.
Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Redagując pytania, uczniowie powinni też wykorzystywać polecenia zamieszczone w sekcjach e‑materiału.
Przykładowe pytania:
Grupa I
- Dlaczego doszło do wybuchu powstania styczniowego?
- Dlaczego powstanie zakończyło się klęską?
- Dlaczego powstanie styczniowe zdecydowanie różniło się od listopadowego?
Grupa II
- Dlaczego przed literaturą pozytywistyczną postawiono nowe zadania?
- Dlaczego autorzy dzieł pozytywistycznych odżegnywali się od idei romantycznych?
Grupa III
- Dlaczego wynaradawianie było niebezpieczną konsekwencją powstania styczniowego?
- Dlaczego powstanie przyczyniło się do całkowitej utraty autonomii Królestwa Polskiego?
Grupa IV
- Dlaczego powstanie styczniowe podniosło znaczenie i rolę kobiet?
- Dlaczego klęska powstania wpłynęła na zubożenie ziemiaństwa i zdecydowała o poszukiwaniu nowych źródeł zarobkowania?Nauczyciel oddaje głos grupom eksperckim, których celem jest zapoznanie pozostałych uczniów z przydzielonym grupie tematem i odpowiadanie na pytania pozostałych uczniów.
Kartki z pytaniami, na które już uzyskano odpowiedzi, uczniowie pozostawiają na biurku nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel odczytuje wybrane pytania, które zredagowali i wykorzystywali uczniowie w czasie zajęć. Omawia mocne i słabe strony pracy grup, ocenia pracę uczniów.
Praca domowa:
Nauczyciel formułuje polecenie pracy domowej do wyboru.
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Przygotuj listę źródeł bibliograficznych (tradycyjnych i online), z których korzystały grupy przygotowujące się do lekcji.
Materiały pomocnicze
Słownik literatury polskiej XIX wieku, Wrocław 1994, s. 760–775.
Film Szwadron, reż. Juliusz Machulski.
Konstanty Gaszyński; Pieśń powstańców przy zimowym ognisku, dostępna w internecie.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.