Autorki e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Makeup Artists / Artyści makijażu

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.2, II.5, III.1, III.2, III.4, V.2, V.6, V.12, VII.4, VIII.2

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne

  5. [K8] Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo odnoszące się do zawodów charakteryzatora/charakteryzatorki, makijażysty/makijażystki, wizażysty/wizażystki.

  2. Uczeń potrafi wskazać najciekawsze – jego zdaniem – aspekty pracy artystów/artystek makijażu.

  3. Uczeń umie napisać list, w którym opisuje wizytę w studio filmowym i spotkanie z artystami/artystkami makijażu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy dotyczące zawodów charakteryzatora/charakteryzatorki, makijażysty/makijażystki, wizażysty/wizażystki.

  2. Uczeń poszerza wiedzę dotyczącą pracy charakteryzatora/charakteryzatorki, makijażysty/makijażystki, wizażysty/wizażystki.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (film, dyskusja w parach/w grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające makijażystkę wykonującą makijaż i pyta: What skills are necessary to do this job? Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy, po czym mogą w parach ustalić, które trzy są ich zdaniem najważniejsze. Na forum klasy porównują swoje wybory, uzasadniając je.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Dodatkowo mogą ułożyć zdania z wyrażeniami, które pojawiły się w zadaniu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Każda z osób w obrębie grupy zapoznaje się z jednym z czterech fragmentów tekstu They Can Give You a New Face. Następnie, nadal w grupach, uczniowie relacjonują sobie treść fragmentów, które przeczytali. Nauczyciel pyta wszystkich uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek na temat każdego z fragmentów.

  2. Uczniowie czytają cały tekst They Can Give You a New Face i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, odwołując się do tekstu.

  4. Uczniowie realizują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują prace na głos.

    Alternatywnie: uczniowie realizują zadanie ustnie, w parach, po czym na forum klasy dzielą się informacjami od kolegi/koleżanki.

  5. Na zakończenie tego etapu lekcji uczniowie mogą samodzielnie wybrać z tekstu określoną przez nauczyciela liczbę wyrażeń, które uważają za niezbędne do opanowania. 

    Nauczyciel rzuca kostką do gry. Liczba oczek, które wypadną, wskazuje na liczbę wyrazów, z którymi uczniowie układają zdania, wykorzystując słownictwo ze swoich list (jedno oczko – zdanie z jednym wyrażeniem, 5 oczek – zdanie z pięcioma wyrażeniami, itd). Po kilku rundach ochotnicy odczytują zdania na forum klasy.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Odpowiedzi sprawdzają na forum klasy. Dodatkowo nauczyciel może zapytać, który z cytatów szczególnie przemawia do uczniów.

  7. Uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują Exercise 2 (Film). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, odwołując się do treści filmu.

  8. Uczniowie realizują Exercise 3 (Film). Po sprawdzeniu odpowiedzi mogą z ułożyć własne zdania z wyrażeniami z zadania.

  9. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Film). Po sprawdzeniu odpowiedzi mogą rozwinąć każdy z elementów poszczególnych kategorii o kilka dodatkowych informacji.

  10. Uczniowie realizują Exercise 5 (Film). Ochotnicy odczytują prace na głos. Alternatywnie: uczniowie wykonują zadanie ustnie, w parach, po czym na forum klasy wskazane osoby dzielą się informacjami od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Alternatywnie: uczniowie realizują zadanie ustnie, w formie dyskusji na forum klasy. Dzielą się na dwie grupy: grupa A zgadza się z treścią cytatu, druga B ma przeciwne zdanie. Drużyny w ciągu kilku minut przygotowują listę argumentów na poparcie swojego stanowiska, po czym na forum klasy odbywa się dyskusja.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

You have recently been on a trip to a film studio where, among others, you observed the work of makeup artists and had a chance to talk to them. Write a letter to a friend and describe what you have learnt about this profession. In your letter:

  • write where you were and explain what skills makeup artists need;

  • list two advantages of doing this job;

  • mention two disadvantages of this profession;

  • justify if you’d be interested in doing the job.

    Your entry should have 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują krótką ilustrowaną slajdami prezentację (2‑3 slajdy), w której przedstawiają wady i zalety zawodu artysty makijażowego, na podstawie informacji zawartych w wypowiedziach Laury (Film). Prezentując pracę na forum klasy, wcielają się w rolę artysty makijażowego o podobnej karierze do kariery Laury i pozwalając się ponieść wyobraźni opisują np. własne doświadczenia, słynne osoby, z którymi pracowali itp.