Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak, Danuta Jyż‑Kuroś

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie właściwości fizycznych i chemicznych estrów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:

4) opisuje właściwości fizyczne estrów;

Zakres rozszerzony

XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:

3) projektuje i przeprowadza reakcje estryfikacji; pisze równania reakcji alkoholi z kwasami nieorganicznymi i karboksylowymi; wskazuje na funkcję stężonego H 2 SO 4 .

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje nazwy estrów na podstawie wzoru strukturalnego;

  • wymienia właściwości fizyczne i chemiczne estrów;

  • planuje doświadczenie pozwalające uzyskać ester;

  • zapisuje równanie reakcji wybranego kwasu z alkoholem;

  • wskazuje na podstawie wzoru strukturalnego estru, gdzie występuje w przyrodzie.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • aplikacja Mentimeter.

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w najbliższym otoczeniu przykładów owoców, kwiatów lub przedmiotów posiadających zapachy i zapisanie ich nazw w formie listy.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Uczniowie prezentują swoje wyniki obserwacji  podając nazwy owoców, kwiatów lub przedmiotów posiadających zapachy. Nauczyciel zadaje przykładowe pytania: Skąd bierze się piękny zapach bzu, jaśminu, konwalii czy piwonii? Jakie związki dodaje się do perfum i olejków zapachowych?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia estry z wykorzystaniem aplikacji Mentimeter oraz smartfonów/tabletów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują materiał w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał, dotyczący badania właściwości fizyko‑chemicznych estrów.

  2. Eksperyment uczniowski: „Badanie właściwości fizycznych i chemicznych estrów”. Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy oraz odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne celem przeprowadzenia eksperymentu (patrz wskazówki metodyczne). Po zapoznaniu się z instrukcją doświadczenia 1 i 2 (patrz e‑materiał), uczniowie formułują pytania badawcze, hipotezy i zapisują w kartach pracy, po czym przystępują do wykonania eksperymentów. Nauczyciel monitoruje przebieg eksperymentów. Uczniowie swoje spostrzeżenia i wnioski zapisują w kartach pracy. Liderzy grup po wykonanej pracy prezentują efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną podczas wypowiedzi uczniów i podsumowuje wykonanie eksperymentów.

  3. Chętni lub wskazani uczniowie zapisują równania reakcji chemicznych na wzorach strukturalnych na tablicy. Nauczyciel sprawdza poprawność merytoryczną zapisu.

  4. Uczniowie samodzielnie analizują animację  dotycząca właściwości fizycznych i chemicznych estrów.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Co to są estry? Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzują się estry? Jakie właściwości chemiczne mają estry? Na czym polega reakcja estryfikacji?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że ...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co było dla mnie łatwe ...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby zaplanowali jak mogą wykorzystać zapachy estrów w codziennym życiu. Prosi o wymyślenie pięciu zastosowań i podaniu ich wpływu na samopoczucie człowieka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium może być wykorzystane:

  • zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;

  • dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości;

  • na lekcjach biologii;

  • podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to są estry?

  • Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzują się estry?

  • Jakie właściwości chemiczne mają estry?

  • Na czym polega reakcja estryfikacji?

  1. Doświadczenie:

Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, statyw do probówek, pipety, czajnik elektryczny, zlewki.

Odczynniki chemiczne: etanol (alkohol etylowy) C 2 H 5 OH , octan etylu CH 3 COOC 2 H 5 , pięcioprocentowy roztwór wodorotlenku sodu NaOH , pięcioprocentowy roztwór kwasu siarkowy(VI) H 2 SO 4 , woda destylowana H 2 O .

  • karty charakterystyk dla poszczególnych odczynników;

  • karta pracy ucznia:

RcOLESECfSMqx

Plik PDF o rozmiarze 56.07 KB w języku polskim
  1. Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:

  • http://chemfan.pg.gda.pl/Publikacje/Czym_to_pachnie.html

  • http://pbc.up.krakow.pl/Content/1233/Doswiadczenia14druk.pdf

  • http://bioorganic.ch.pwr.wroc.pl/images/b/bf/CHO_Octan.pdf