Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak, Danuta Jyż‑Kuroś
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie właściwości fizycznych i chemicznych estrów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
4) opisuje właściwości fizyczne estrów;
Zakres rozszerzony
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
3) projektuje i przeprowadza reakcje estryfikacji; pisze równania reakcji alkoholi z kwasami nieorganicznymi i karboksylowymi; wskazuje na funkcję stężonego .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje nazwy estrów na podstawie wzoru strukturalnego;
wymienia właściwości fizyczne i chemiczne estrów;
planuje doświadczenie pozwalające uzyskać ester;
zapisuje równanie reakcji wybranego kwasu z alkoholem;
wskazuje na podstawie wzoru strukturalnego estru, gdzie występuje w przyrodzie.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment chemiczny;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
aplikacja Mentimeter.
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w najbliższym otoczeniu przykładów owoców, kwiatów lub przedmiotów posiadających zapachy i zapisanie ich nazw w formie listy.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Uczniowie prezentują swoje wyniki obserwacji podając nazwy owoców, kwiatów lub przedmiotów posiadających zapachy. Nauczyciel zadaje przykładowe pytania: Skąd bierze się piękny zapach bzu, jaśminu, konwalii czy piwonii? Jakie związki dodaje się do perfum i olejków zapachowych?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia estry z wykorzystaniem aplikacji Mentimeter oraz smartfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują materiał w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał, dotyczący badania właściwości fizyko‑chemicznych estrów.
Eksperyment uczniowski: „Badanie właściwości fizycznych i chemicznych estrów”. Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy oraz odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne celem przeprowadzenia eksperymentu (patrz wskazówki metodyczne). Po zapoznaniu się z instrukcją doświadczenia 1 i 2 (patrz e‑materiał), uczniowie formułują pytania badawcze, hipotezy i zapisują w kartach pracy, po czym przystępują do wykonania eksperymentów. Nauczyciel monitoruje przebieg eksperymentów. Uczniowie swoje spostrzeżenia i wnioski zapisują w kartach pracy. Liderzy grup po wykonanej pracy prezentują efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną podczas wypowiedzi uczniów i podsumowuje wykonanie eksperymentów.
Chętni lub wskazani uczniowie zapisują równania reakcji chemicznych na wzorach strukturalnych na tablicy. Nauczyciel sprawdza poprawność merytoryczną zapisu.
Uczniowie samodzielnie analizują animację dotycząca właściwości fizycznych i chemicznych estrów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Co to są estry? Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzują się estry? Jakie właściwości chemiczne mają estry? Na czym polega reakcja estryfikacji?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że ...
Czego się nauczyłam/łem...
Co było dla mnie łatwe ...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zaplanowali jak mogą wykorzystać zapachy estrów w codziennym życiu. Prosi o wymyślenie pięciu zastosowań i podaniu ich wpływu na samopoczucie człowieka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium może być wykorzystane:
zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;
dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości;
na lekcjach biologii;
podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to są estry?
Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzują się estry?
Jakie właściwości chemiczne mają estry?
Na czym polega reakcja estryfikacji?
Doświadczenie:
Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, statyw do probówek, pipety, czajnik elektryczny, zlewki.
Odczynniki chemiczne: etanol (alkohol etylowy) , octan etylu , pięcioprocentowy roztwór wodorotlenku sodu , pięcioprocentowy roztwór kwasu siarkowy(VI) , woda destylowana .
karty charakterystyk dla poszczególnych odczynników;
karta pracy ucznia:
Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:
http://chemfan.pg.gda.pl/Publikacje/Czym_to_pachnie.html
http://pbc.up.krakow.pl/Content/1233/Doswiadczenia14druk.pdf
http://bioorganic.ch.pwr.wroc.pl/images/b/bf/CHO_Octan.pdf