Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Powstawanie obrazu i wrażenia wzrokowego
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykazuje rolę siatkówki w przetwarzaniu informacji wzrokowej;
wyjaśnia, jak powstaje obraz i wrażenie wzrokowe;
przedstawia drogę promieni świetlnych w oku człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
kolektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
pogadanka;
praca z filmem;
gra dydaktyczna;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
kosz i walizka (zob. materiały pomocnicze);
tekturowe pudełko z otworem („urna”).
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie budowy oka. Następnie zadaje pytania: „Jaką funkcję pełni siatkówka? Jaki obraz powstaje na siatkówce?”.
Nauczyciel określa z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach po jednym pytaniu do każdego rozdziału tekstu.
Uczniowie zapoznają się z filmem wyświetlonym przez nauczyciela i zapisują dodatkowo dwa lub trzy pytania do treści filmu.
Wybrana osoba zbiera pytania do urny, eliminując pytania, które się powtarzają. Uczniowie dzielą się na pięcioosobowe grupy, losują pytania z puli aż do ich wyczerpania i przygotowują odpowiedzi. Kolejne zespoły zgłaszają się i przedstawiają rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Uczniowie wykonują w parach polecenia do filmu (nr 1 – dotyczące konsekwencji dla powstawania wrażenia wzrokowego wynikających ze skrzyżowania nerwów wzrokowych wychodzących z oka prawego i lewego; nr 2 – dotyczące roli siatkówki w procesie widzenia). Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje kartki z narysowanymi koszem i walizką oraz wycięte zdania (zob. materiały pomocnicze). Zadaniem uczniów jest umieszczenie zdań w walizce, jeżeli są prawdziwe, lub w koszu, jeżeli są fałszywe.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 4: formułują interpretację biologiczną powiedzenia: „W nocy wszystkie koty są szare”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film może również zostać wykorzystany na lekcji dotyczącej budowy oka.