Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Powstawanie obrazu i wrażenia wzrokowego

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
7. Regulacja nerwowa. Uczeń:
8) przedstawia budowę oraz działanie oka i ucha; omawia podstawowe zasady higieny wzroku i słuchu;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
k) przedstawia budowę oraz działanie oka i ucha człowieka; omawia podstawowe zasady higieny wzroku i słuchu,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykazuje rolę siatkówki w przetwarzaniu informacji wzrokowej;

  • wyjaśnia, jak powstaje obraz i wrażenie wzrokowe;

  • przedstawia drogę promieni świetlnych w oku człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kolektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • pogadanka;

  • praca z filmem;

  • gra dydaktyczna;

  • metoda kosza i walizki.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • kosz i walizka (zob. materiały pomocnicze);

  • tekturowe pudełko z otworem („urna”).

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie budowy oka. Następnie zadaje pytania: „Jaką funkcję pełni siatkówka? Jaki obraz powstaje na siatkówce?”.

  2. Nauczyciel określa z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach po jednym pytaniu do każdego rozdziału tekstu.

  2. Uczniowie zapoznają się z filmem wyświetlonym przez nauczyciela i zapisują dodatkowo dwa lub trzy pytania do treści filmu.

  3. Wybrana osoba zbiera pytania do urny, eliminując pytania, które się powtarzają. Uczniowie dzielą się na pięcioosobowe grupy, losują pytania z puli aż do ich wyczerpania i przygotowują odpowiedzi. Kolejne zespoły zgłaszają się i przedstawiają rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.

  4. Uczniowie wykonują w parach polecenia do filmu (nr 1 – dotyczące konsekwencji dla powstawania wrażenia wzrokowego wynikających ze skrzyżowania nerwów wzrokowych wychodzących z oka prawego i lewego; nr 2 – dotyczące roli siatkówki w procesie widzenia). Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje kartki z narysowanymi koszem i walizką oraz wycięte zdania (zob. materiały pomocnicze). Zadaniem uczniów jest umieszczenie zdań w walizce, jeżeli są prawdziwe, lub w koszu, jeżeli są fałszywe.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 4: formułują interpretację biologiczną powiedzenia: „W nocy wszystkie koty są szare”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie nr 5 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

RnUEO8O7RwmJj

Załącznik 1. Kosz i walizka.
Plik PDF o rozmiarze 113.58 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

Film może również zostać wykorzystany na lekcji dotyczącej budowy oka.