Numer e‑materiału: 1.2.3.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Komm an die Tafel / Chodź do tablicy
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność reagowania na polecenia nauczyciela kierowane do uczniów podczas lekcji

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
3) moja szkoła.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • rozumie polecenia nauczyciela na lekcji języka niemieckiego;

  • stosuje formę grzecznościową w sytuacji, kiedy musi przeprosić za spóźnienie;

  • potwierdza swoją obecność na zajęciach.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • uczenie się przez działanie;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

A. metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne,

  • metoda podająca,

  • TPR (Total Physical Response) - metoda reagowania całym ciałem

  • programowana – z użyciem komputera,

B. techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • gra edukacyjna - domino,

C. formy pracy:

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra dydaktyczna domino),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karta pracy,

  • 3 ilustracje i 3 podpisy,

  • zdjęcia,

  • klocki domino.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Można ją zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą samodzielnie wykonać grę domino.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

Nauczyciel prezentuje ilustrację wprowadzającą (e‑materiał: Przeczytaj) i pyta, gdzie znajdują się dzieci i co robi pani Kluge. Uczniowie formułują swoje przypuszczenia.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wskazują, kto powiedział daną kwestię, wybierając odpowiedni obrazek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie wskazują, co powiedzieli Tim i Sophie, zaznaczając jedną z trzech możliwych odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie słuchają wypowiedzi Bena i wybierają pasujący obrazek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel prezentuje dwie ilustracje i odczytuje na głos zdania z komiksu (e‑materiał: wstęp do gry edukacyjnej). Uczniowie powtarzają frazy. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie poleceń (Setz dich, Komm an die Tafel).

ilustracje (komiks) w e‑materiał: Gra multimedialna

Faza realizacyjna

Uczniowie pracują w małych grupach trzy-, czteroosobowych. Grają w domino. Grupy rywalizują między sobą na czas. Wygrywa grupa, która jako pierwsza poprawnie ułoży domino na wszystkich trzech poziomach i zakończy grę.

praca w grupach

15 min

klocki domino (na podstawie e‑materiału)

Następnie uczniowie w grupach wykonują ćwiczenie polegające na ułożeniu obrazków w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Ćwiczenie ma na celu utrwalenie nowego słownictwa i kształcenie umiejętności rozumienia ze słuchu.

Uczniowie wydają sobie nawzajem polecenia i wykonują je, pracując w grupach: Setz dich, Komm an die Tafel, Mach das Buch auf (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Nauczyciel kontroluje pracę grupową. Może poprosić uczniów o przetłumaczenie danych poleceń na język polski.

Faza podsumowująca

Uczniowie dopasowują w parach podpisy do ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Polecenie ma na celu utrwalenie nowego słownictwa oraz form trybu rozkazującego.

praca w parach

15 min

trzy ilustracje i trzy podpisy

Uczniowie otrzymują kartę pracy ze zdaniami z lukami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2) i wpisują brakujące wyrazy. Uczą się w ten sposób pisowni nowych wyrazów oraz utrwalają nowe zwroty. Nauczyciel kontroluje ich pracę.

karta pracy

Nauczyciel pyta uczniów, co powiedzą w sytuacji, gdy spóźnią się na lekcję języka niemieckiego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Zgłaszają się ochotnicy i odpowiadają na forum klasy. Nauczyciel może jeszcze poprosić kilku uczniów o wykonanie tego polecenia.

plenum

Nauczyciel sprawdza obecność. Uczniowie mają za zadanie potwierdzić swoją obecność w języku niemieckim (Ich bin da). Na koniec prosi uczniów o podsumowanie lekcji i żegna się z nimi zwrotem niemieckojęzycznym.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

Nauczyciel prezentuje ilustrację wprowadzającą (e‑materiał: Przeczytaj) i pyta, gdzie znajdują się dzieci i co robi pani Kluge. Uczniowie formułują swoje przypuszczenia.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wskazują, kto powiedział daną kwestię, wybierając odpowiedni obrazek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie wskazują, co powiedzieli Tim i Sophie, zaznaczając jedną z trzech możliwych odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie słuchają wypowiedzi Bena i wybierają pasujący obrazek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel prezentuje dwie ilustracje i odczytuje na głos zdania z komiksu (e‑materiał: wstęp do gry edukacyjnej). Uczniowie powtarzają frazy. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie poleceń (Setz dich, Komm an die Tafel).

ilustracje (komiks) w e‑materiał: Gra multimedialna

Faza realizacyjna

Uczniowie pracują w małych grupach trzy-, czteroosobowych. Grają w domino. Grupy rywalizują między sobą na czas. Wygrywa grupa, która jako pierwsza poprawnie ułoży domino na wszystkich trzech poziomach i zakończy grę.

praca w grupach

15 min

klocki domino (na podstawie e‑materiału)

Następnie uczniowie w grupach wykonują ćwiczenie polegające na ułożeniu obrazków w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Ćwiczenie ma na celu utrwalenie nowego słownictwa i kształcenie umiejętności rozumienia ze słuchu.

Uczniowie wydają sobie nawzajem polecenia i wykonują je, pracując w grupach: Setz dich, Komm an die Tafel, Mach das Buch auf (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Nauczyciel kontroluje pracę grupową. Może poprosić uczniów o przetłumaczenie danych poleceń na język polski.

Faza podsumowująca

Uczniowie dopasowują w parach podpisy do ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Polecenie ma na celu utrwalenie nowego słownictwa oraz form trybu rozkazującego.

praca w parach

15 min

trzy ilustracje i trzy podpisy

Uczniowie otrzymują kartę pracy ze zdaniami z lukami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2) i wpisują brakujące wyrazy. Uczą się w ten sposób pisowni nowych wyrazów oraz utrwalają nowe zwroty. Nauczyciel kontroluje ich pracę.

karta pracy

Nauczyciel pyta uczniów, co powiedzą w sytuacji, gdy spóźnią się na lekcję języka niemieckiego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Zgłaszają się ochotnicy i odpowiadają na forum klasy. Nauczyciel może jeszcze poprosić kilku uczniów o wykonanie tego polecenia.

plenum

Nauczyciel sprawdza obecność. Uczniowie mają za zadanie potwierdzić swoją obecność w języku niemieckim (Ich bin da). Na koniec prosi uczniów o podsumowanie lekcji i żegna się z nimi zwrotem niemieckojęzycznym.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec