Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.10.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mit Behinderung, aber immer noch aktiv!/Z niepełnosprawnością, ale nadal aktywni!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wpływu sportu na funkcjonowanie ludzi z niepełnosprawnościami.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART.
Uczeń:
zastanowi się, czym wyróżniają się poszczególne dyscypliny sportu adaptowanego;
wyjaśnia, jak poszczególne dyscypliny sportowe mogą poprawić komfort życia osób z niepełnosprawnościami;
formułuje argumenty przemawiające za pozytywnym wpływem sportu na funkcjonowanie ludzi z niepełnosprawnościami.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień,
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji,
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą,
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet,
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie,
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – techniki: pogadanka, opis, praca z źródłem drukowanym, wyjaśnienie;
aktywizująca – techniki: pomyśl – uzgodnij – podziel się;
dyskusja dydaktyczna – technika: burza mózgów;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca grupowa;
plenum;
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
zdjęcia sportowców z niepełnosprawnościami,
kartki na argumenty uczniów.
PRZEBIEG LEKCJI
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: „Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?”.
Następnie zawiesza na tablicy zdjęcia sportowców z niepełnosprawnościami, prosi uczniów o wymianę własnej wiedzy i doświadczeń na temat sportów dla osób z niepełnosprawnością, prowokuje krótką dyskusję na ten temat (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią krótkich tekstów i starają się je zrozumieć, posługując się przy tym słowniczkiem.
Następnie wraz z nauczycielem poświęcają chwilę czasu na podsumowanie informacji. Nauczyciel może tu zadać proste pytania np: Który ze sportów wymaga największego wysiłku? Który jest twoim zdaniem najtrudniejszy? Jakiego specjalnego sprzętu sportowego wymaga ta dziedzina? itp.
Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu sprawdzające jego zrozumienie. W następnym etapie uczniowie przyglądają się zdjęciu znajdującemu się przed multimedium i snują domysły na temat doświadczeń osoby na nim przestawionej, jej historii, osiągnięć itp. Po czym wysłuchują nagrania i weryfikują swoje domysły.
Nauczyciel może poprosić jednego lub kilku uczniów o bardziej szczegółowe informacje, np: Czego dowiedzieli się o tej postaci? Co ich zaciekawiło? Co zrobiło na nich wrażenie?
Następnie uczniowie, słuchając ponownie nagrania, wykonują ćwiczenia dedykowane multimedium.
W następnej części uczniowie utrwalają słownictwo i sprawdzają zdobytą podczas lekcji wiedzę, poprzez wykonanie zestawu ćwiczeń interaktywnych.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat możliwości, jakie mają osoby z niepełnosprawnościami, by pozostać nadal aktywnymi.
Uczniowie zajmują stanowisko w kwestii dobroczynnego wpływu ruchu i sportu na zdrowie fizyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnościami, potrafią wymienić konkretne argumenty. Argumenty zostają zapisane na kartkach i zawieszone na tablicy. Do tej części lekcji nauczyciel może wykorzystać technikę pomyśl‑uzgodnij‑podziel się, w której uczniowie najpierw samodzielnie zbierają argumenty, później dyskutują w parach, potem łączą się z inną parą i wypracowują swoje wspólne stanowisko, które przedstawiają w plenum.
Praca domowa:
Zadaniem ucznia jest wyszukanie w internecie informacji o sportowcach z niepełnosprawnościami, którzy udowodnili, iż można pokonać ograniczenia i być aktywnym. Konsekwencją wyszukiwania może być prezentacja sylwetki wybranego sportowca w sposób pisemny lub ustny.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: zaciekawienie tematem, poznanie nowego słownictwa; nauczyciel przynosi na lekcję zdjęcia sportowca niepełnosprawnego, zdobywcę medali olimpijskich i opowiada o jego życiu, uczniowie zadają pytania dotyczące życiorysu sportowca;
w trakcie lekcji: baza leksykalna, bodziec do dyskusji na ważny temat, odniesienie się do doświadczeń i przemyśleń uczniów, skłonienie do refleksji; uczniowie losują dziedzinę sportu (nauczyciel może przygotować wirtualne koło fortuny), a następnie wyszukują w internecie dziedziny i przedstawiają informacje na temat sportowców z niepełnosprawnościami, opowiadają o wybranym przez siebie sportowcu;
po lekcji: powtórzenie i utrwalenie słownictwa, zwrotów, inspiracja do wykonania zadania domowego; uczniowie przygotowują pytania skierowane do wybranego medalisty igrzysk paraolimpijskich.