Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Pogoda na wakacje
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
5) charakteryzuje klimat Polski oraz wybranego regionu kraju, posługując się mapami elementów klimatu i danymi klimatycznymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia czynniki mające wpływ na kształtowanie się pogody,
omawia wpływ mas powietrza na pogodę w porze letniej,
określa, jak poszczególne masy powietrza wpływają na warunki pogodowe w okresie wakacyjnym w Polsce.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna, mapa Polski, Europy, atlasy geograficzne
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Uczniowie określają różnice między klimatem i pogodą, wymieniają czynniki mające wpływ na kształtowanie się pogody.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć i prosi, by na jego podstawie sformułowali cele lekcji oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
We wspólnej dyskusji uczniowie charakteryzują klimat Polski, omawiają ogólny wpływ mas powietrza na pogodę. Następnie określają, jak poszczególne masy powietrza wpływają na warunki pogodowe w okresie wakacyjnym w Polsce. W trakcie omawiania wpływu mas powietrza na pogodę uczniowie korzystają z atlasów geograficznych, wskazują na mapie kierunki napływania mas powietrza, nazywają główne masy powietrza mające wpływ na pogodę w Polsce. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, w razie potrzeby uzupełnia.
Uczniowie grają w grę edukacyjną, samodzielnie udzielają odpowiedzi na pytania i wykonują polecenia. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów, wyjaśnia ich ewentualne wątpliwości.
W 4‑osobowych grupach uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie ustalonego czasu wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują odpowiedzi, a pozostali ustosunkowują się do nich.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Przypomnienie celów zajęć. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Znajdź w internecie mapy synoptyczne kraju, o którego odwiedzeniu marzysz. Zapisz, jaką pogodę prognozują.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas lekcji dotyczącej określania aktualnego stanu pogody (zakres podstawowy: III. 4) oraz zmian pogody w trakcie przemieszczania się frontów atmosferycznych (zakres rozszerzony: III. 2). Może zostać kontekstowo bądź uzupełniająco wykorzystana podczas zajęć poświęconych klimatowi Polski (zakres podstawowy: XIV. 5) lub w trakcie zajęć dotyczących planowania wycieczki (zakres podstawowy: XV. 5).