Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Pogoda na wakacje

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

5) charakteryzuje klimat Polski oraz wybranego regionu kraju, posługując się mapami elementów klimatu i danymi klimatycznymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia czynniki mające wpływ na kształtowanie się pogody,

  • omawia wpływ mas powietrza na pogodę w porze letniej,

  • określa, jak poszczególne masy powietrza wpływają na warunki pogodowe w okresie wakacyjnym w Polsce.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna, mapa Polski, Europy, atlasy geograficzne

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć. Uczniowie określają różnice między klimatem i pogodą, wymieniają czynniki mające wpływ na kształtowanie się pogody.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć i prosi, by na jego podstawie sformułowali cele lekcji oraz kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • We wspólnej dyskusji uczniowie charakteryzują klimat Polski, omawiają ogólny wpływ mas powietrza na pogodę. Następnie określają, jak poszczególne masy powietrza wpływają na warunki pogodowe w okresie wakacyjnym w Polsce. W trakcie omawiania wpływu mas powietrza na pogodę uczniowie korzystają z atlasów geograficznych, wskazują na mapie kierunki napływania mas powietrza, nazywają główne masy powietrza mające wpływ na pogodę w Polsce. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, w razie potrzeby uzupełnia.

  • Uczniowie grają w grę edukacyjną, samodzielnie udzielają odpowiedzi na pytania i wykonują polecenia. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów, wyjaśnia ich ewentualne wątpliwości.

  • W 4‑osobowych grupach uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie ustalonego czasu wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują odpowiedzi, a pozostali ustosunkowują się do nich.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Przypomnienie celów zajęć. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Znajdź w internecie mapy synoptyczne kraju, o którego odwiedzeniu marzysz. Zapisz, jaką pogodę prognozują.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas lekcji dotyczącej określania aktualnego stanu pogody (zakres podstawowy: III. 4) oraz zmian pogody w trakcie przemieszczania się frontów atmosferycznych (zakres rozszerzony: III. 2). Może zostać kontekstowo bądź uzupełniająco wykorzystana podczas zajęć poświęconych klimatowi Polski (zakres podstawowy: XIV. 5) lub w trakcie zajęć dotyczących planowania wycieczki (zakres podstawowy: XV. 5).