Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Baruch Spinoza: determinizm i doktryna moralna

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
3. René Descartes. Uczeń:
4) omawia poglądy jednego z następujących kontynuatorów filozofii René Descartesa: Gotfrieda Wilhelma Leibniza lub Barucha Spinozy;
III. Wybrane problemy filozofii.
3. Wybrane spory metafizyczne (ontologiczne). Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
4) o przyczynowość (determinizm – indeterminizm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia poglądy etyczne, jakie głosił Baruch Spinoza;

  • określa różnicę podejścia Spinozy do problematyki dobra od podejścia Arystotelesa;

  • przywołuje argumenty Spinozy przemawiające za ścisłym determinizmem i je kwestionuje.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja za i przeciw;

  • rozmowa kierowana;

  • quiz.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czy można zgodzić się ze Spinozą, że nasz los jest zdeterminowany tak, jak zdeterminowane są losy świata, którym rządzą prawa przyrody? Jeśli tak, jaką postawę moralną powinien przybrać człowiek? I właściwie jaki ma wybór, skoro nie ma wyboru?

Faza realizacyjna:

  1. Dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy twoim zdaniem ścisły determinizm istnieje? Następnie rozdaje uczniom po jednej kartce w kolorze zielonym lub żółtym (w ten sposób dzieli klasę na grupy) i mówi, że na kartkach zielonych mają być zapisane argumenty za, a na żółtych argumenty przeciw.
    Zbiera kartki, a następnie odczytuje na przemian argumenty i kontrargumenty. Uczniowie odnoszą się do każdego z nich, w czasie dyskusji mogą też podawać dodatkowe argumenty i kontrargumenty. Nauczyciel jako moderator może pytać, czy wszyscy się zgadzają z danym stanowiskiem lub też zadawać pytania naprowadzające.
    Po wyczerpaniu argumentów nauczyciel wraz z uczniami podsumowuje dyskusję. Pyta, czy uczniowie pod jej wpływem zmienili swoje zdanie. Może też przeprowadzić głosowanie.

  2. Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel prezentuje multimedium z sekcji „Film edukacyjny”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytanie: Wyjaśnij, dlaczego filozofię Spinozy można określić mianem filozofii politycznej. Po wyznaczonym czasie wybrane pary odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  3. Na podstawie zapoznanego w domu materiału z sekcji „Przeczytaj” oraz wiedzy własnej, uczniowie wspólnie sporządzają listę porównującą podejście Spinozy do problematyki dobra od podejścia Arystotelesa. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i  komentuje rozwiązania uczniów.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Film edukacyjny”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Uczniowie, na podstawie wiedzy zdobytej przed lekcją oraz podczas lekcji, indywidualnie odpowiadają na polecenia z sekcji „Prezentacja multimedialna”:
    grupa 1: Dlaczego, zdaniem Spinozy, w przyrodzie nie ma nic przypadkowego?
    grupa 2: Wyjaśnij stosowane przez Spinozę rozróżnienie na „przyrodę tworzącą” i „przyrodę stworzoną”.
    Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz esej, w którym przedstawisz, w jaki sposób mogłoby funkcjonować społeczeństwo, które za wzór brałoby etykę stworzoną przez Spinozę.

Materiały pomocnicze:

  • Damásio A., W poszukiwaniu Spinozy. Radość, smutek i czujący mózg; tłum. J. Szczepański, Poznań 2005.

  • Nadler Steven M., Spinoza, Warszawa 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do pracy przed lekcją.