Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Kolor w filmie cz. 2

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz teorię interakcji kolorów.

  • Przeanalizujesz możliwości, jakie stwarza umiejętne manipulowanie paletą barw.

  • Wyjaśnisz, na czym polega zarządzanie kolorem podczas produkcji filmowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • wykład.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Kolor w filmie cz. 2”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się sekcją „Przeczytaj” oraz z filmem w sekcji „Film edukacyjny I”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Na czym polega teoria interakcji kolorów? Tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.

  3. Nauczyciel rozpoczyna wykład: Zarządzanie kolorem podczas produkcji filmowej.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie mogą ponownie obejrzeć film z sekcji „Film edukacyjny I”. Następnie wykonują zdjęcie własnej twarzy, używając tylnego światła. Korzystając z opcji maski, poprawiają to zdjęcie. Chętne osoby prezentują swoje prace.

  2. Uczniowie w parach wykonują polecenie 2 z sekcji „Film edukacyjny I”. Wybrane osoby prezentują efekty wykonanej pracy.

  3. Uczniowie oglądają drugi film z sekcji „Film edukacyjny II”.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć uczniowie przy pomocy nauczyciela wykonują i omawiają polecenie 1 w sekcji „Film edukacyjny II”.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie dokonują wspólnej analizy kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”.

Materiały pomocnicze:

  • Blain Brown, Światło w filmie, Warszawa 2009.

  • David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.