Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kolor w filmie cz. 2
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz teorię interakcji kolorów.
Przeanalizujesz możliwości, jakie stwarza umiejętne manipulowanie paletą barw.
Wyjaśnisz, na czym polega zarządzanie kolorem podczas produkcji filmowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
wykład.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Kolor w filmie cz. 2”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się sekcją „Przeczytaj” oraz z filmem w sekcji „Film edukacyjny I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Na czym polega teoria interakcji kolorów? Tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.
Nauczyciel rozpoczyna wykład: Zarządzanie kolorem podczas produkcji filmowej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie mogą ponownie obejrzeć film z sekcji „Film edukacyjny I”. Następnie wykonują zdjęcie własnej twarzy, używając tylnego światła. Korzystając z opcji maski, poprawiają to zdjęcie. Chętne osoby prezentują swoje prace.
Uczniowie w parach wykonują polecenie 2 z sekcji „Film edukacyjny I”. Wybrane osoby prezentują efekty wykonanej pracy.
Uczniowie oglądają drugi film z sekcji „Film edukacyjny II”.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć uczniowie przy pomocy nauczyciela wykonują i omawiają polecenie 1 w sekcji „Film edukacyjny II”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie dokonują wspólnej analizy kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”.
Materiały pomocnicze:
Blain Brown, Światło w filmie, Warszawa 2009.
David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.