Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.1.7
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wie gehst du mit deiner Zeit um? Abitraining/Jak obchodzisz się ze swoim czasem? Trening maturalny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa III, poziom podstawowy B2
Cel ogólny lekcji:
Utrwalenie umiejętności wypowiadania się na temat zarządzania swoim czasem oraz równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym; powtórzenie słownictwa tematycznego oraz wybranych zagadnień gramatycznych
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
sprawdza znajomość słownictwa z działów Człowiek, Praca oraz Zdrowie;
podsumowuje informacje na temat właściwego zarządzania czasem;
opowiada, w jaki sposób zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi dziedzinami życia;
powtarza wybrane zagadnienia gramatyczne;
pracuje, wykorzystując autentyczne materiały językowe;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
(w tym strategie związane z planowaniem i organizowaniem procesu uczenia się pod kątem egzaminu maturalnego oraz wzmacniające świadomość i umiejętność wykorzystania strategii egzaminacyjnych)
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. sporządzanie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
centralizowanie procesu uczenia się – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
samodzielne sprawdzanie wiedzy lub odpowiadanie na pytania dotyczące materiału do opanowania;
wyjaśnianie samemu sobie: tłumaczenie, w jaki sposób nowe informacje są powiązane z już znanymi, lub wyjaśnienie kroków potrzebnych do rozwiązania problemu;
ponowne czytanie: ponowna analiza przeczytanego tekstu;
podsumowywanie: pisanie streszczeń i podsumowań (różnej długości) tekstów do opanowania;
zauważanie i poprawianie własnych błędów językowych (także poprawianie błędów innych uczniów);
zadawanie samemu sobie pytania na temat zastosowania danego wyrazu czy zwrotu, a następnie próba podania przykładu w różnych kontekstach w celu sprawdzenia poprawności użycia;
słowa kluczowe i mnemotechniki: używanie słów kluczowych i tworzenie obrazów w umyśle w formie skojarzeń z materiałem słownym.
Metody i formy nauczania:
kognitywizm,
konstruktywizm,
podająca – tekst źródłowy, plik audio,
aktywizująca – burza mózgów, nauczanie kooperatywne,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Dla osiągnięcia jak najlepszego efektu w postaci utrwalenia słownictwa oraz zagadnień gramatycznych z wybranych zakresów tematycznych zaleca się realizację wszystkich zadań przewidzianych w materiale.
Nauczyciel dzieli podopiecznych na dwie grupy i prosi o zastanowienie się nad danym tematem oraz przygotowanie odpowiedzi na zadane każdej grupie pytania:
grupa 1 – temat: Zeitmanagement, pytania przykładowe: Was versteht ihr unterm Zeitmanagement? Wie soll man seine Zeit richtig organisieren/planen? Warum haben so viele Menschen immer keine Zeit?
grupa 2 – temat: Work‑Life‑Balance, pytania: Was ist die Work‑Life‑Balance und worauf basiert sie? Wie kann man diesen Ausgleich erreichen? Warum ist es so wichtig?
Uczniowie w grupach opracowują podane tematy i przygotowują odpowiedzi na pytania. W swojej pracy uczniowie wykorzystują przede wszystkim wspólną wiedzę i uczą się od siebie nawzajem (wsparciem merytorycznym są dla uczniów zawarte w lekcji materiały: grupa 1 czyta tekst źródłowy, a grupa 2 słucha pliku audio).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie z grupy 1 prezentują opracowane odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytania. Pozostali uczniowie mogą po zakończonej prezentacji zadać pytania do usłyszanych wypowiedzi. Następnie uczniowie z grupy 2 przedstawiają wyniki swojej pracy, a pozostali uczniowie również mogą zadawać pytania. Nauczyciel podczas prezentacji obu grup wspiera uczniów w tym procesie, nie oceniając ich wypowiedzi. Po zakończonej prezentacji nauczyciel na forum klasy omawia zauważone błędy językowe i wskazuje odpowiadające im poprawne językowo wersje wypowiedzi (w razie takiej potrzeby).
Następnie uczniowie wspólnie przechodzą do realizacji zadań w części Przeczytaj oraz Plik audio.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie z grupy 1 wypowiadają się na temat zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, natomiast uczniowie z grupy 2 opowiadają o właściwym zarządzaniu swoim czasem (zamiana tematów opracowywanych przez daną grupę).
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się (formułują wpis na blogu o swoim udziale w seminarium na temat równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym) i/lub przygotowują krótką prezentację multimedialną na temat właściwego zarządzania swoim czasem lub równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.
Materiały pomocnicze
Powinny stać się nimi przede wszystkim pozostałe lekcje z działu Człowiek dla klasy III, jak również zagadnienia pojawiające się w pozostałych zakresach tematycznych, które są w tym materiale utrwalane.
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy, czytają i analizują tekst, a następnie przygotowują plakaty informacyjne na temat zarządzania czasem na wzór umieszczonego pod wskazanym linkiem.
Zeitmanagement: Was Sie wirklich erfolgreicher macht, https://karrierebibel.de/zeitmanagement/ [dostęp: 19.06.2023].
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: przygotowanie plakatu na temat równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;
w trakcie lekcji: praca z materiałem audio (np. streszczenie usłyszanego tekstu);
po lekcji: uczniowie planują jeden dzień bez telefonu i dzielą się swoimi doświadczeniami, przygotowując krótką wypowiedź pisemną na temat: Wie hat sich der Verzicht auf das Handy auf deine Entspannung und Produktivität ausgewirkt?
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0