Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Współdziałanie wątroby i trzustki w regulacji poziomu cukru we krwi
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz wątrobę jako centrum metaboliczne organizmu.
Wyjaśnisz, jaka jest rola insuliny i glukagonu w regulacji poziomu glukozy we krwi.
Opiszesz przebieg glikogenogenezy i glikogenolizy.
Wyjaśnisz, na czym polega współdziałanie wątroby i trzustki w regulacji poziomu cukru we krwi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Uczniowie formułują pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu układają pytania do quizu dla innych par (uwaga: każde z pytań musi rozpocząć się od słowa: „dlaczego”). Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie za pomocą symulacji interaktywnej sprawdzają, jak zmienia się poziom cukru we krwi po posiłku oraz pod wpływem wykonywania aktywności fizycznej. Następnie w parach wykonują polecenia od 1 do 3. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym na podstawie własnej wiedzy mają za zadanie przedstawić dwa mechanizmy fizjologiczne, które zapobiegają nagłemu wzrostowi cukru we krwi, uwzględniając w jednym z nich rolę wątroby, a w drugim rolę trzustki, które współdziałają w ten sposób w osiągnięciu wspólnego celu – homeostazy organizmu) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, jak na gromadzenie glukozy w wątrobie podczas posiłku wpłynie wrodzony brak wydzielania insuliny przez trzustkę). Następnie łączą się z inną parą i omawiają prawidłowe rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytania postawione w fazie wprowadzającej lekcji.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” do podsumowania lekcji.