Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Addycja wodoru do cząsteczek alkinów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIII. Węglowodory. Uczeń:
4) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji (przyłączenia): , , , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
6) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji: , i , , , , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia najpopularniejsze katalizatory stosowane do uwodornienia alkinów;
pisze równania reakcji addycji wodoru do cząsteczek alkinów;
opisuje mechanizm reakcji addycji na katalizatorze.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródlowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka na temat katalizatorów (czym są, jaką pełnią rolę) w reakcji addycji.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materiale na temat reakcji addycji. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej równanie reakcji katalitycznego uwodornienia alkinów, na przykładzie ich wzoru ogólnego, a chętny uczeń wyjaśnia jej przebieg:
Nauczyciel zwraca uwagę na zmianę typu hybrydyzacji orbitali walencyjnych atomów węgla związanych wiązaniem potrójnym z sp (alkin), poprzez spIndeks górny 22 (alken), na spIndeks górny 33 (alkan).
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o zapisanie na tablicy sumarycznej reakcji uwodornienia dowolnego alkinu:
Uczniowie zapoznają się z mechanizmem addycji wodoru na katalizatorze palladowym w e‑materiale, po czym nauczyciel wyświetla etapy mechanizmu na tablicy interaktywnej, a chętny uczeń wyjaśnia mechanizm na forum klasy, nauczyciel wspiera ucznia i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Wytypowany uczeń pochodzi do tablicy i ustala stopnie utlenienia atomów węgla związanych wiązaniem potrójnym w alkinie oraz stopnie utlenienia uwodornionych atomów węgla w alkanie. Wskazuje proces utlenienia i redukcji oraz utleniacz i reduktor.
Następnie uczniowie, podchodząc do tablicy, zapisują równania reakcji wg poniższych poleceń.
Stosując wzory kreskowe i uwzględniając warunki napisz równanie reakcji:
but‑1-ynu z 2 molami wodoru;
pent‑2-ynu z 44,8 dmIndeks górny 33 wodoru odmierzonymi w warunkach normalnych;
uwodornienia propynu za pomocą 6,02·10Indeks górny 2323 cząsteczek wodoru.
Nazwij powstające produkty stosując nazwy systematyczne.
7. Nauczyciel odsyła uczniów do animacji, gdzie po zapoznaniu się z nią uczniowie w parach wykonują zawarte tam polecenia. 8. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie pytań podsumowujących:
Jakiego typu mechanizmem jest addycja wodoru do alkinów?
Jakie metale mogą pełnić funkcje katalizatora?
Co pełni funkcję reduktora, a co utleniacza w reakcji addycji wodoru do alkinów ?
Co otrzymamy w wyniku całkowitego uwodornienia propynu?
Jaki produkt otrzyma się w wyniku reakcja pent‑1-ynu z 1 molem wodoru?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałam/łem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakiego typu mechanizmem jest addycja wodoru do alkinów?
Jakie metale mogą pełnić funkcje katalizatora?
Co pełni funkcję reduktora, a co utleniacza w reakcji addycji wodoru do alkinów ?
Co otrzymamy w wyniku całkowitego uwodornienia propynu?
Jaki produkt otrzyma się w wyniku reakcja pent‑1-ynu z 1 molem wodoru?