Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Addycja wodoru do cząsteczek alkinów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIII. Węglowodory. Uczeń:

4) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji (przyłączenia): H 2 , Cl 2 , HCl, H 2 O , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

6) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji: H 2 , Cl 2 Br 2 , HCl, HBr, H 2 O , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia najpopularniejsze katalizatory stosowane do uwodornienia alkinów;

  • pisze równania reakcji addycji wodoru do cząsteczek alkinów;

  • opisuje mechanizm reakcji addycji na katalizatorze.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródlowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka na temat katalizatorów (czym są, jaką pełnią rolę) w reakcji addycji.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materiale na temat reakcji addycji. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej równanie reakcji katalitycznego uwodornienia alkinów, na przykładzie ich wzoru ogólnego, a chętny uczeń wyjaśnia jej przebieg:

RVDxTyCfJ7F5a

Plik PDF o rozmiarze 57.88 KB w języku polskim
  1. Nauczyciel zwraca uwagę na zmianę typu hybrydyzacji orbitali walencyjnych atomów węgla związanych wiązaniem potrójnym z sp (alkin), poprzez spIndeks górny 2 (alken), na spIndeks górny 3 (alkan).

  2. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o zapisanie na tablicy sumarycznej reakcji uwodornienia dowolnego alkinu:

R6wL6kkG9uXfg

Plik PDF o rozmiarze 28.78 KB w języku polskim
  1. Uczniowie zapoznają się z mechanizmem addycji wodoru na katalizatorze palladowym w e‑materiale, po czym nauczyciel wyświetla etapy mechanizmu na tablicy interaktywnej, a chętny uczeń wyjaśnia mechanizm na forum klasy, nauczyciel wspiera ucznia i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  2. Wytypowany uczeń pochodzi do tablicy i ustala stopnie utlenienia atomów węgla związanych wiązaniem potrójnym w alkinie oraz stopnie utlenienia uwodornionych atomów węgla w alkanie. Wskazuje proces utlenienia i redukcji oraz utleniacz i reduktor.

  3. Następnie uczniowie, podchodząc do tablicy, zapisują równania reakcji wg poniższych poleceń.

Stosując wzory kreskowe i uwzględniając warunki napisz równanie reakcji:

  • but‑1-ynu z 2 molami wodoru;

  • pent‑2-ynu z 44,8 dmIndeks górny 3 wodoru odmierzonymi w warunkach normalnych;

  • uwodornienia propynu za pomocą 6,02·10Indeks górny 23 cząsteczek wodoru.

Nazwij powstające produkty stosując nazwy systematyczne.

RrcpmjEePSbrh

Plik PDF o rozmiarze 110.51 KB w języku polskim

7. Nauczyciel odsyła uczniów do animacji, gdzie po zapoznaniu się z nią uczniowie w parach wykonują zawarte tam polecenia. 8. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie pytań podsumowujących:

  • Jakiego typu mechanizmem jest addycja wodoru do alkinów?

  • Jakie metale mogą pełnić funkcje katalizatora?

  • Co pełni funkcję reduktora, a co utleniacza w reakcji addycji wodoru do alkinów ?

  • Co otrzymamy w wyniku całkowitego uwodornienia propynu?

  • Jaki produkt otrzyma się w wyniku reakcja pent‑1-ynu z 1 molem wodoru?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałam/łem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakiego typu mechanizmem jest addycja wodoru do alkinów?

  • Jakie metale mogą pełnić funkcje katalizatora?

  • Co pełni funkcję reduktora, a co utleniacza w reakcji addycji wodoru do alkinów ?

  • Co otrzymamy w wyniku całkowitego uwodornienia propynu?

  • Jaki produkt otrzyma się w wyniku reakcja pent‑1-ynu z 1 molem wodoru?