Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Podział źródeł energii
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozróżnia odnawialne i nieodnawialne źródła energii,
potrafi omówić strukturę produkcji energii w wybranych regionach lub państwach świata,
prawidłowo wskazuje obszary produkcji poszczególnych rodzajów energii.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Nowak A.Z., Szałański M., Zborowska W. (red.), Rola odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2016.
Źródła energii w Polsce i na świecie, natura.ceo.org.pl (dostęp 13.12.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat źródeł energii, nakierowuje uczniów na podział źródeł na odnawialne i nieodnawialne.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie pojęć.
Nauczyciel pyta również o orientacyjną strukturę produkcji energii w Polsce – z jakich źródeł nasz kraj korzysta najczęściej?
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. W zeszycie wykonują własne notatki na temat rodzajów źródeł energii i ich wydobycia na świecie. Wykonują polecenia do grafiki interaktywnej.
Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat czynników warunkujących określoną strukturę wykorzystania poszczególnych źródeł energii. Uczniowie weryfikują swoje notatki i wykonane polecenia. Nauczyciel wyjaśnia kwestie trudniejsze, poprawia błędy.
Uczniowie w parach dyskutują nad negatywnymi skutkami korzystania z odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii – wybrane pary przedstawiają swoje propozycje.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o indywidualne zagranie w grę interaktywną. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania, wskazani uczniowie lub ochotnicy prezentują odpowiedzi do poszczególnych etapów w grze.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat możliwości zastosowania odnawialnych źródeł energii we własnym domu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących produkcji energii na świecie. Może posłużyć również do omówienia skutków środowiskowych wykorzystania różnych źródeł energii (zakres podstawowy: XI. 4–7).