Dla nauczyciela
Autor: Zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Pętle warunkowe w języku Python
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz sytuacje, które wymagają zastosowania iteracji/pętli.
Zastosujesz pętlę
while
w programie.Zaimplementujesz własny algorytm działania bankomatu, korzystając z pętli
while
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje związane z pętlami warunkowymi.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Pętle warunkowe w języku Python”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” w kontekście programowania.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dotyczące pętli warunkowych.
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. W razie potrzeby osoby, które zapoznały się z e‑materiałem przed lekcją, wykonują ćwiczenie nr 1 z sekcji „Sprawdź się”, kiedy pozostałe osoby zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie wykonują Polecenie 1. Nauczyciel w razie potrzeby analizuje z nimi algorytm zaprezentowany za pomocą schematu.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 2–6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć z programowania w Pythonie nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie piszą program, który będzie symulował działanie bankomatu, wykonując w pętli następujące działania:
zada pytanie: „Czy wykonać wydawanie?” dla odpowiedzi „T” wykona algorytm, przy odpowiedzi „N” zakończy działanie;
zada użytkownikowi pytanie o kwotę do wydania;
za pomocą funkcji obliczy liczbę banknotów o nominałach: 500, 200, 100, 50, 20, 10 niezbędną do wydania;
wypisze na ekranie informacje o liczbę odpowiednich banknotów.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Schemat interaktywny”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.