Autorki e‑materiału: Iwona Mikucka

Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Human Rights/ Prawa człowieka

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.14, III.4, III.5, III.7, V.3, V.5, V.6, VII.4, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X

Poziom nauczania: podstawo:wy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące zagadnień związanych z państwem i społeczeństwem.

  2. Uczeń potrafi wyjaśnić, czym są prawa człowieka na świecie.

  3. Uczeń opisuje organizację w szkole międzynarodowego Dnia Praw Człowieka.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat praw człowieka.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat zawartości deklaracji Praw Człowieka.

  3. Uczeń kształtuje kompetencje obywatelskie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu; błąd jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What is the Declaration of Human Rights? What are the examples of human rights? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel może poprosić wskazanych uczniów o odniesienie się do słów Eleanor Roosevelt.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst What are Human Rights and Why Do They Matter? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odnosząc się do treści tekstu oraz struktury zdań okalających wstawiony fragment. Warto, żeby nauczyciel za każdym razem zwrócił uwagę/zapytał uczniów, np. Which part of the previous sentence does “therefore” in 2.1 refer to? What does “it” in 2.2 refer to? What does “That institution” in 2.4 refer to?

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj):

    • What are human rights?

    • When was UDHR established?

    • Why is the UDHR abused?

    Chętne lub wskazane osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  4. Następnie uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  5. W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć).

  6. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć, a następnie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Mapa pojęć).

  7. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Mapa pojęć). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów..

  8. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Mapa pojęć). Prezentują i porównują prace na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach lub niewielkich grupach wykonują ustnie Exercise 7 (Sprawdź się):

Finish off the sentences using your own ideas.

  • Human rights give people...

  • I couldn’t live without a right to... because...

Przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

Na kolejnej lekcji praca domowa jest sprawdzana na forum klasy, a prace pisemne są zbierane do oceny indywidualnej. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  1. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

You are organising the school celebrations on the International Human Rights Day. Write an e‑mail to your friend from the USA in which you::

  • explain the reason why the celebrations will take place;

  • describe what kind of attractions are prepared for all participants;

  • present your own opinion about the importance of organising such events;

  • ask your friend about his or her opinion on organising such events and ask him or her to send you something interesting to read or watch about human rights.

Your email should have 100–150 words

Materiały pomocnicze:

Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą krzyżówkę z 6–8 pojęciami na temat Praw Człowieka z mapy pojęć. Na następnej lekcji wymieniają się przygotowanymi ćwiczeniami z partnerem z ławki i rozwiązują je.