Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.6.3
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Du bist, was du trinkst/Jesteś tym, co pijesz
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat spożywanych napojów oraz ich pozytywnego lub negatywnego wpływu na organizm człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem skutków nadmiernego spożycia napojów szkodliwych dla młodych ludzi.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejetności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
formułuje swoją opinię na temat spożywania coli;
opisuje swoje ulubione napoje;
analizuje informacje zawarte na etykiecie napoju energetycznego.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu, unikanie tematu rozmowy bądź jego zmiana, tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (wiedza ogólna).
Metody i formy pracy:
konstruktywizm,
podająca: pogadanka, wyjaśnianie,
problemowa: grupy eksperckie (metoda Gruppenpuzzle),
aktywizująca: burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
plenum,
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
karteczki do zapisania rodzajów napojów,
pojemnik na karteczki,
dowolny napój z etykietą.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów, aby na karteczkach wypisali, jakie rodzaje napojów spożywają, oraz aby wrzucili je do pojemnika, który stoi na biurku.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat napojów energetycznych, ich wpływu na zdrowie oraz działanie zawartej w nich kofeiny.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że są kraje takie jak Łotwa, w których napoje energetyczne są sprzedawane wyłącznie osobom pełnoletnim.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu spożywanych napojów i ich wpływu na zdrowie.
Nauczyciel odczytuje anonimowe odpowiedzi uczniów z pojemnika.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat szkodliwości popularnych wśród młodzieży napojów: coli, soków oraz napojów energetycznych.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów: Welche Wirkung hat Kaffee auf Jugendliche? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy.
Uczniowie czytają tekst „Ist Kaffee gut für Jugendliche?”. Starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel wyświetla na tablicy kilka pojęć z tekstu, np. Koffein, Konzentration, Nebenwirkungen, Müdigkeit, Ritual, Genuss, i pyta uczniów: Was bedeuten diese Begriffe? Welche Informationen aus dem Text verbindet ihr damit? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Przeczytaj: przyporządkowują śródtytuły do fragmentów tekstu (Übung 1), zadają sobie pytania dotyczące informacji zawartych w tekście oraz udzielają na nie odpowiedzi (Übung 2), piszą post na forum internetowym, w którym wyrażają swoją opinię na temat picia kawy przez młodzieź (Übung 3).
Nauczyciel dzieli klasę na trzy lub więcej mniejszych grup liczących po sześć osób każda (metoda grup eksperckich „Gruppenpuzzle”). Osoby w każdej grupie muszą zostać tak samo nazwane (mogą być to określenia numeryczne – np. jedynki, dwójki itd. lub określenia znanych naukowców – np. Kopernik, Einstein). Przy sześciu stolikach spotykają się poszczególne osoby z danej grupy, tworząc tzw. grupę ekspercką (np. jedynki/Kopernik), i opracowują wspólnie jedno zagadnienie – w tym przypadku jeden napój z katalogu interaktywnego. Oprócz informacji zawartych w katalogu grupy mogą korzystać z innych źródeł, np. internetowych. Po 10 minutach każdy „ekspert” wraca do swojej grupy i relacjonuje, czego się dowiedział, wyjaśnia niezrozumiałe zwroty i zapisuje wszystko na uprzednio przygotowanej planszy. W ten sposób uczniowie niejako układają puzzle i tworzą spójną całość. Wszystko zostaje omówione przez poszczególnych uczniów na forum, grupy uzupełniają ewentualnie brakujące informacje, a nauczyciel czuwa nad czasem, jakością pracy w grupach oraz koryguje błędy.
Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik – informacjami dotyczącymi rekcji czasownika. Aby sprawdzić, czy uczniowie zrozumieli treść wskazówki gramatycznej, nauczyciel proponuje pogrupowanie czasowników na takie, które łączą się z przyimkiem zu, z przyimkiem auf itd. Uczniowie wskazani przez nauczyciela tworzą z wybranym czasownikiem (oraz przyimkiem) zdanie, które odnosi się do ich życia, np. Samstags helfe ich immer meinen Großeltern bei der Gartenarbeit.
Uczniowie wykonują indywidualnie polecenia do multimedium (katalog interaktywny): wskazują informacje zawarte w katalogu (Übung 1), określają prawidłowość zdań na podstawie informacji w katalogu interaktywnym (Übung 2); łączą fragmenty zdań, zgodnie z informacjami zawartymi w multimedium (Übung 3).
c) Faza podsumowująca
Każdy uczeń przygotowuje kilkuzdaniową wypowiedź o wybranym napoju. Odnosi się w niej do informacji uzyskanych w czasie lekcji. Zwraca szczególną uwagę na wpływ tego napoju na zdrowie młodego człowieka. Wybrani uczniowie prezentują wypowiedzi na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie znajdują w domu przynajmniej trzy różne etykiety napojów. Opisują w kilku zdaniach ich skład, kaloryczność, zawartość cukru, kofeiny oraz szkodliwych substancji. Cały opis prezentują na następnej lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Utworzenie listy zdrowych i niezdrowych napojów, analiza ich zawartości oraz składu.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie tworzą w grupach plan diety na jeden dzień, w którym uwzględniają zdrowe napoje, zgodnie z zaleceniami przedstawionymi w katalogu. Następnie prezentują swoje plany na forum.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują plakat w języku niemieckim na temat zdrowego odżywiania się, bazując przede wszystkim na napojach z katalogu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0