Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Faszcza
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Properties For Sale / Nieruchomości na sprzedaż
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.2, II.5, III.4, III.5, V.1, V.4, V.5, V.6, V.8, V.10, V.12, VII.4, VII.5, VII.11, VII.15, VIII.2, VIII.3, IX.2, XII, XIII, XIV
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące pracy agentów nieruchomości oraz typów domów.
Uczeń wymienia aspekty, które należy brać pod uwagę przy zakupie nieruchomości.
Uczeń wyjaśnia, dlaczego przy kupnie nieruchomości warto skorzystać z pomocy agentów nieruchomości.
Uczeń opisuje, na czym polega praca agentów nieruchomości.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę o nieruchomościach.
Uczeń wzbogaca wiedzę na temat rynku nieruchomości i pracy agentów nieruchomości.
Uczeń kształtuje własne preferencje w kwestii miejsca zamieszkania.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie skojarzeń, które przychodzą im na myśl na hasło real estate agent. Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Następnie wyświetla na tablicy zdjęcie The beginning of a new life stage (Przeczytaj) i pyta: Is a new house a beginning of a new life stage? Why/why not? a uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst How to Become a Broker in Demand i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną, a uczniowie je uzasadniają, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają cytatami z tekstu.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Przeczytaj). Chętni prezentują wypowiedzi na forum klasy.
Uczniowie pracują w parach. Każdy uczeń układa zestaw sześciu pytań na temat tekstu How to Become a Broker in Demand?, a następnie zadaje je koledze/koleżance z pary. Alternatywnie: Uczniowie mogą wykonać ćwiczenie w formie wywiadu radiowego z agentem/agentką nieruchomości, gdzie jedna osoba wciela się w rolę dziennikarza/dziennikarki, a druga – agenta/agentki. Uczniowie zamieniają się rolami. Chętni prezentują scenki na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z multimedium, nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Choosing a dream house (Katalog interaktywny) i zaprasza uczniów by na forum klasy, lub w parach, opisali swój wymarzony dom.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie oglądają katalog, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Katalog interaktywny). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie w parach rozmawiają i zapisują po dwa plus i dwa minusy każdego typu nieruchomości zaprezentowanego w katalogu. Posiłkują się w tym celu transkryptem nagrania do katalogu, aby odnieść się dokładniej do opisów nieruchomości. Nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach i ustnie wykonują polecenie z Exercise 4 (Katalog interaktywny): If you were looking for a house to buy, which type of property presented in the catalogue would you choose most likely? Przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your school organises a series of regular meetings with people who have interesting jobs. A real estate agent was one of the recent guests. In an email to your friend:
explain what duties of a real estate agent are;
write what a potential buyer of a house should particularly pay attention to;
clarify how a real estate agent can help us choose the right property and avoid possible trouble;
mention what kind of house you would like to live in and why.
The letter should consist of 100–150 words.
Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie tworzą dodatkowy slajd do katalogu nieruchomości, zawierający komercyjny opis swojego wymarzonego domu. Wykorzystują słownictwo i konstrukcje składniowe z katalogu w prezentacji. Na następnej lekcji prezentują prace na forum klasy.