Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.8.5
Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Teste dich!/Sprawdź się!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat żywienia i zakupów.
Cele szczegółowe lekcji:
Cele operacyjne:
Uczeń:
powtarza słownictwo z zakresu zakupów i artykułów żywnościowych;
podaje przykłady przedmiotów, które można kupić na pchlim targu;
opisuje swoją wizytę na pchlim targu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
opinie i doświadczenia ucznia są ważnym elementem lekcji;
uczy się przez zabawę;
sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej, co wspiera jego autonomię.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;
ćwiczenie wymowy, pisowni, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu poprzez przechodzenie na język ojczysty;
wykorzystywanie wskazówek pozajęzykowych;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna: opis fotografii, odpowiedzi na pytania;
aktywizująca: audiobook, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słownik tradycyjny lub internetowy,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio)
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji? Następnie prosi o opis obrazka, zadając pytania sugerujące: Was siehst du auf dem Bild? Wo befinden sich die Menschen? Was machen sie? oraz o podanie wyrazów, które kojarzą z obrazkiem.
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat pchlich targów. Pyta uczniów o ich doświadczenia związane z pchlimi targami, np. Wann warst du das letzte Mal auf dem Flohmarkt? Was kaufst du dort? Besuchst du Flohmärkte allein?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zachęca uczniów do wyjaśnienia zawartych w słowniczku wyrazów (uczniowie mogą pracować w parach).
Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Uczniowie wykonują w parach dalsze polecenia do tekstu (Übung 2, Übung 3 w części Przeczytaj), celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel zapisuje na tablicy 4 przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występują czasowniki modalne sollen, müssen, mögen oraz können, np. Man soll gesund essen; Ich muss heute für den Mathetest lernen; Viele Jungen mögen Fußball spielen; Weil wir heute Zeit haben, können wir spazieren gehen. W każdym z tych zdań podkreśla czasownik modalny i pyta uczniów o znaczenie tych czasowników i regułę ich stosowania w zdaniu. Nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów. Następnie uczniowie samodzielnie wykonują Übung 2 z części Plik audio.
Uczniowie słuchają nagrania z części Plik audio. Następnie wykonują samodzielnie Übung 1 z części Plik audio, natomiast Übung 2 oraz Übung 3 z części Plik audio wykonują w parach.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa oraz struktur zawartych w tekście i pliku audio oraz sprawdzeniu umiejętności zastosowania czasowników modalnych: müssen, möchten, sollen oraz mögen. Aufgabe 1, Aufgabe 3 oraz Aufgabe 6 uczniowie wykonują w parach, natomiast Aufgabe 2, Aufgabe 4, Aufgabe 5 I Aufgabe 7 - samodzielnie.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania, takie jak np. Was isst du zum Frühstück, zu Mittag und zu Abend und warum? Wie oft und wo machst du Einkäufe? Was ist deine Meinung zum Flohmarkt? Uczniowie udzielają odpowiedzi na te pytania, nauczyciel stara się prowadzić i podtrzymywać dyskusję, zadając pytania pomocnicze, np. Warum machst du Einkäufe immer im Supermarkt? Byłby to wstęp do Aufgabe 8, które będzie do zrobienia pisemnie w domu.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które uznają za ważne, ciekawe lub przydatne.
Praca domowa:
Aufgabe 8.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z żywieniem oraz zakupami;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu żywienia i zakupów.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0