Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Narodziny filmu i epoka wczesnego kina
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zdobywa lub utrwala wiadomości na temat początków kina i jego twórców,
wskazuje, z jakimi problemami borykali się pierwsi realizatorzy filmów,
wyjaśnia, dlaczego nie można utożsamiać kina z wczesnych etapów jego rozwoju z kinem niemym,
redaguje recenzję wybranego wczesnego filmu, tak by zachęcić do jego obejrzenia innych widzów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
odwrócona klasa;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Narodziny filmu i epoka wczesnego kina”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią bloku tekstowego przed lekcją i wynotowują z niego informacje, które wydały im się najbardziej interesujące.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta uczniów, jakie ciekawe informacje wynotowali z bloku tekstowego lekcji. Prosi także, by uczniowie przedstawili swoją wiedzę na temat początków kina, którą zgromadzili wcześniej z innych źródeł. Uczniowie wymieniają się opiniami, dyskutują. Nauczyciel pyta, czy uczniowie znają jakieś wczesne filmy; proponuje wspólne obejrzenie filmów zamieszczonych w lekcji, w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Prowadzący odtwarza prezentację multimedialną, prosząc uczestników zajęć, by skupili się przede wszystkim na zamieszczonych w niej filmach. Następnie rozpoczyna dyskusję, zadając pytania: Jakie cechy wczesnego kina nie zmieniły się do dziś? Co dziś wydaje się w pierwszych filmach anachroniczne? Który z zaprezentowanych obrazów wydaje wam się najciekawszy? Czy o którymś z nich można powiedzieć, że to dzieło sztuki? Uczniowie dyskutują, a nauczyciel dba o to, by rozmowa miała charakter merytoryczny.
W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia i ćwiczenia towarzyszące sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie kilka osób przedstawia propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie lekcji uczniowie gromadzą informacje zdobyte podczas lekcji, uzupełniając mapę myśli, której centralne hasło brzmi: początki kina.
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno z zadań do wyboru:
A) Zapoznaj się z audiobookiem zamieszczonym w lekcji, a następnie wykonaj polecenia 1 i 2 z tej sekcji.
B) Napisz recenzję jednego z zamieszczonych w lekcji filmów, tak by zachęcić widzów do jego obejrzenia.
Materiały pomocnicze:
Historia kina, t. I, Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2009.
Tadeusz Lubelski, Encyklopedia kina, Kraków 2003.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.