Numer e‑materiału: Temat 201
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Od słowa do słowa
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, pozwalającą na samodzielną aktywność, komunikację i efektywną naukę poprzez zabawy dydaktyczne usprawniające umiejętności słowotwórcze w zakresie tworzenia wyrazów pokrewnych, rodzin wyrazów, antonimów, synonimów i wyrazów bliskoznacznych.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
4) rozróżnia rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i stosuje je w poprawnej formie;
5) rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i o znaczeniu bliskoznacznym;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Tworzy rodziny wyrazów, antonimy, synonimy i wyrazy bliskoznaczne.

  • Opowiada dalszy ciąg losów bohatera.

  • Uzupełnia definicje wybranych pojęć słowotwórczych.

  • Uzupełnia zdania zgodnie z ich znaczeniem.

  • Rysuje mapę myśli przedstawiającą rodzinę wyrazu „kwiat”.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.